Staffe har rymt .... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffe har rymt ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Staffe har rymt ....

    Ett pass till på Bryggan gav endast en karp på 10 timmars fiske, men jag såg en visa sig i ytan över vinterhaket till höger vid Badplatsen och jag provade att lägga en av riggarna där, inget hände och insåg att kanske hade dem börjat samlas här?


    Inför nästa pass hade jag lagt ut lite Washed out looking boilies från NGT och det var Mango and Cream, sött ska det vara och fruktigt skulle det bli. Alla avstånd och referenser fanns i mobilen och det gick fort att få riggarna på rätt plats och likaså Spomben. Tänk på att avståndet till riggarna inte är det samma som för spomben/spodden, du måste lägga till vattendjupet på platsen!


    Jag kom tidigt denna morgon och gick in och mäskade lite i den lilla viken, tillbaka igen och snart stod allt uppsatt och utlagd redan vid 6, kaffet kom fram, lite plock med prylarna i hinken hann jag med, innan jag hade en liner på vänstra spö, linnapp hmm intressant!
    Fin Fjällkarp från vinterhaket på Badplatsen.
    06.40 kom ett litet drop-back och sen den där vidunderliga tonen, herregud vilken speed denna fisk hade, men den hamnade i håven och hade aldrig släppt från kroken. Ingen var klart med kameran och med tanke på fiskens beteende, så blev det bara två bilder liggandes bland höstens vackra löv.

    Det går några timmar och jag ser inget och får inget och jag bestämmer mig för att flytta in i den lilla viken var Bolanders bäck rinner ut. Platsen har jo redan gett ett gäng fiskar denna höst, så varför inte prova.
    Jag flyttade hit och Staffe är med.
    Som sagt, så gjord och det blir onekligen lite spännande när man byter plats och så var det. Det avtog dock lite undan för undan, då platsen verkade lika död som resten av sjön, men jag ville ge det några timmar och sedan flytta tillbaka till Udden/Badplatsen igen senare under dagen, alltid bra att låta en plats vila några timmar. På min back rest hänger Staffe!
    Orange FF 15 och Gula MP 15 pop-ups.
    Mina beten för dagen var dessa pop-ups från Karpfiskebutiken, Fresh Fruit och Milky Pineappel, super fina beten som karparna gillar. Dessa på var sin rigg och en liten mesh bag med boiliecrumb på kroken och dessa bags fick två tunna strängar med Tandems Baits Speed Boosters.
    Mango and Cream Boilies,.
    15-20 stycken 15 mm boilies från NGT´s fina range, spridd runt varje rigg och dagens val blev Mango and Cream i orange washed out färg, söta och fruktiga dofter gillar jag, när tempen sjunker i vattnet.
    Coco Vanilla och Strawberry Cream.
    Coco Vanilla är superfin, åtminstone under den korta tid jag har testad och använd den, jag provade båda platserna med Strawberry Cream, men den gav tyvärr inget, men jag vet att den kommer att bli en vinnare med sin naturliga doft ... time will tell!
    Vacker fisk från den lilla viken.
    Jag rivs ur mina tankar av ett run på vänstra spö, fisken hinner runt den lilla busken som är full av grenar och rötter och det blir en stund av svag dragkamp för att få loss och runt fisken.

    Det går bra och snart har jag denna vackra skapelse framför håven och den blir min, liten och vacker kan man väl säga och jag gillar dessa Appelslices till fjäll, den var välkommen!

    Jag sitter kvar nästan 2 timmar, inget händer och och jag packar ner sakerna och flyttar snabbt bort till Udden/Badplatsen igen, spännande! Platsen har varit lugn i nästan 3 timmar och jag sprider ut 25 Mango boilies på samma område, var jag fick Fjällkarpen.
    Tillbaka på Udden/Badplatsen och Staffe är borta!
    Avståndet ställs in och snart ligger riggarna på plats och min väntan kan börja och det blir med en kopp kaffe. Mitt i första klunken stelnar jag av chock ... Var är Staffe min trogna mascot?

    Han hängde på min buzzer bar från förra platsen och jag måste ha tappat honom under flytten, kaffet åker ner och jag letar överallt och hittar inte honom! Fuck!

    Flera personer gick runt sjön denna dag och jag tror att någon hittade honom på gångstigen. Jag hoppas dem tog väl hand om honom och kanske skänkte han ett barn lite glädje i dessa Haloweentider? Jag hoppas det eller har han blivit uteliggare? Får nog fan kolla en gång till nästa gång jag mäskar.
    Dem börjar samla sig för vintern.
    Lite uppriven över hans bortgång sitter jag och funderar på om jag ska ta fram Rosa Pantern igen, han var min mascot under närmre 12 år och har fått vila upp sig. Han var lite solblekt och båda öronen har han förlorad, jag ska leta fram honom ur sin gömma.

    En liten serie bleeps och min vänstra hangers hänger rakt ner, snabbt tar jag spöt och vevar ifatt löslinan och i andra änden hänger denna spegel som blev dagens sista fisk.
    Dags att åka hem.
    Jag nötte på en stund till, men insåg att 3 karpar 1 november är ett bra resultat, så jag kunde smyga hem till frugan i värmen utan att gnälla eller anses klen och så blev det.

    En väldig bra och trevlig dag på alla sätt blev det, dock hade jag gärna haft Staffe bak på cykeln, vi gillade att köra två på en cykel, mest för att reta farbror blå, men framför allt alla karpar denna beniga mascot har gett mig. Nu tar Rosa Pantern över i hans frånvaro, om jag inte hittar honom frysande i skogen.
    Ronnie-rigg fiskad naked och heli-style.
    Jag har fått lite frågor om riggen jag använder och här får ni den servera på plastlock, inte silverfat.

    20 cm black Amnesia 20lb, 4 oz distans lead utan lekande, detta sitter i en quick link. 2 x 8 mm rubber beads, 1 chockbead och två små flötesstopp som du kan bestämma avståndet för dels bottnen och riggens rörelse. Fiskas naken och jag fiskar endast i Silt. Lycka till och skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 166 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X