Tuff dag! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tuff dag!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tuff dag!

    Jag var trött denna morgon, riktigt trött och hade egentligen gärna krupit ner i bädden igen. Men fiskesuget finns där och denna dag skulle jo bli spännande, nytt ställe eller nygammalt ställe och så fyra olika beten, det måste hända något och sakta försvann dimman jag befann mig i.
    Mackor och kaffet fixades, resten stod klart i hallen för avgång, mopeden startade och snart var gubben på väg till Linnéasjöns andra Badplats, han skulle fiska gädda där. Stormen hade bedarrad och vädret var lite byig västvind i ryggen, lite droppar slängde han däruppe ner över mig, grått och mulet, men dock lite sol ibland, med andra ord som vanligt vid denna tid och så 4 grader i luften förstås.
    Laddat!
    Att få fram allt och på rätt sätt, det sker utan att jag ens tänker på vad jag gör, det går på rutin eller är det slendrianmässigt? Vad farao vet jag, grejer stod snart i sanden och nu kunde Araberna och Kamelerna komma!
    4 spö ute med olika beten!
    Det blev 4 spö med 4 olika beten: Sardin, Mört, Makrill och så dem fina röda multarna. Jodå det var laddat för en fin dag, Araberna har vi, men Kamelerna såg jag inte!
    Tuff dag på denna Badplats.
    Jag hade inte fiskat just inne på denna Badplats på kanske rent av 20 år, senast var ett ålmete med Dellerfjord och Ankan Karlsson och det glömmer jag aldrig så länge jag kan andas med egen lunga.

    Dan fick inget den natten, jag fick en Ål och var bäst in test och Anders hade fina utdrag, som alla slutade med diverse olika klädesplagg. Ja, det var en sko, skjorta, ett par kallingar och efter sista strumpan, åkte han hem till närliggande Vasagatan med orden: - Nu räcker det, där bor någon därnere i djupet!

    På tal om djupet, denna lilla sjö har som djupast hela 21,7 meter och branten jag hittade ligger på ca 4 meter och utanför denna är det rena avgrunden! Nåväl en liten titt på vad jag använde under denna dag.
    Red Mullet.
    Dessa röda Multar doftar lite konstigt för min näsa, men gäddorna gillar dem eller som jag tänkte denna morgon att det kanske bara är färgen? Hur eller hur, så fick just denna ca 3 ml av Pitbull Baits Krilldoft och sen skickades den mot avgrundens kant.
    Sardin från Marocco.
    Sardiner älskas av gäddorna, det vet nog alla och där gör vi inte så mycket annat än att pierca dem med en knivspets för att få ut mera doft och oljan och så blev det. Denna hamnade så småningom inne på lite grundare och vatten.
    Spansk Makrill.
    Samma sak med dessa sydländska Makrillar, bra stinkare som lockar gäddorna, men jag pierca dem lite här och där och oftast kommer nappen lite fortare och oftare är det större fisk som tar dessa beten. Igen på kanten till avgrunden, men en bra bit från den röda multen.

    Något extremt borde göras och så blev det, jag hade en Mört runt 20 cm, en hög och bred sak och den fick 2-3 ml Laxolja och skickades så långt ut det gick mot avgrundens djup!

    Helvete! Det tog halva förmiddagen för att den och 3 oz bly skulle komma till bottnen och då överdriver jag bara lite! Men, men, därute får den ligga! Allt klart och sen fram med varma kaffet.
    Mitt lilla tidsfördriv.
    Tidfördrivet kom också fram som ni ser och jag kastade lite mellan kopparna och cigaretterna och snart hade en liten ättrig snipa hakat sig fast, alltid ett tecken på liv eller vad som komma skall!
    Snipa på Jerkbait.
    Snipan får sin frihet och fem kast senare kommer nästa och under tiden jag kämpar med denna, ser jag flötet rör på sig. sen händer inget mera, släppte denna gädda Multen, kände den något?
    Vägningsställningen fanns kvar i fall att ...
    Jag monterar min indikator igen och upptäcker till min stor glädje att vägningsställningen vi brukar att skämta om, jaa, den finns kvar efter alla år, varför? Jo den sitter fast, annars skall jo allt löst slängas i sjön, det är jo så man gör som ungdom eller hur?
    Snipa på Red Mullet.
    En ny kopp och en blick på flötet och jag ser nu att det rör sig lite i sidled, något är där och smaskar på min röda Multe och jag kan kroka denna gädda, vilken kamp, tufft för en gammal man som mig!

    Den sitter väldigt illa till och jag får första ta ut betet och sen koppla av min wiretafs för att sen lossna krokarna och dra det hela bakvägen genom gälarna, men det går bra och den simmar glad i hågen ut mot djupet, sen händer det ...
    En gädda hittade min stora Mört!
    ... Linan dras ut klipset på den stora Mörten, den på djupet och jag tar upp spöt med tankerna -Är det en ljusskygg gädda eller är det vederbörande som ägde kläderna mm, som Anders fick upp den natten i slutet av 80-talet?

    Jag ger tre kraftiga mothugg på grund av avståndet, jag känner något tyngre, men får tyvärr aldrig veta. Allt fastnar ute på brantens kant och jag får tyvärr dra sönder min lina, så jag vet inte mera än så.
    Linan dras ut, ber om ursäkt för bildkvaliteten!
    Jag tror nog att det var en större gädda, men jag fick aldrig se den på mattan tyvärr. Jag lägger ut en ny mört, dock lite närmre, tar lite kaffe och jerkfiskar lite ner mot Grönvägen och där får jag se en gång samlade karpar och det kan du läsa om på karpbloggen, hur den saken utspelade sig.
    Wychwood larmen.
    Mer än så här hände inte på gäddafronten, men jag hade en fråga i huvudet från ett mejl, var man undrade vilka larm och banksticks jag använde, så jag tog ett par bilder på sakerna och ska självklart svara här och nu.

    Larmen är billigare än billiga och den kommer från Wychwood, jag vet inte om dem tillverkas längre. One word of varning dock, man måste efter varje pass ta ut batteriet, annars fungerar dem inte nästa pass! Vad faaan som sker vet jag inte, men något fel är det och jag tror att detta är grunden till att man lade ner tillverkningen. Fungerar dock superbra och i alla väder, men glöm inte att ta ur batteriet efter avslutat fiske!
    Rostfria Titanium sticks
    Dessa Banksticks är nog också från Wychwood, gjorda i Titanium, väger inte mycket och går inte att ta sönder, lite dyrare än vanligt och värda sitt pris på ca 200 per styck. Längden är 25-50 cm och det räcker gott och väl på dem flesta ställen och är lätta att ha med sin med larmen på.

    Det var allt för denna gång, nästa pass ska förläggas på ett annat nygammalt vatten, här finns massor av gäddor i alla storlekar, stora som små! Men ett är säkert att antigen får man flera eller bara någon enstaka större. Kannibalismen råder mycket här och är dem större i farten, så håller dem små sig borta, så lite spännande är det allt. Skitfiske på er!


    Läs mer på bloggen

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 093 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
527 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X