Mangotsson: Årets sista karpfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangotsson: Årets sista karpfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mangotsson: Årets sista karpfiske

Under gårdagen klämde jag in vad som skulle visa sig bli 2011 års sista karpfiske. Det är inte helt fy skam att kunna fiska långt in i december.
    Jag och Robin packade bilen och var framme vid Linneasjön strax innan gryningen, vädret hade verkligen blivit trevligare. De starka vindarna var som bortblåsta i ordets rätta bemärkelse. Även för en sjö mitt i staden var det lugnt och temperaturen låg på 2 grader. Taggade inför dagens fiske bar vi ut våra prylar till fiskeplatsen och började rigga upp. Strax var mina tackel placerade omsorgsfullt på de spotts som jag mäskat under över en vecka. Robbin fiskade lite bredvid min fiskeplats. För honom var det nog en liten chock med alla prylar, småplocket och allt därtill, men vi lyckades räta ut en hel del frågetecken under uppackningen.

Strax efter 9 kom det några bubblor ute i fiskeplatsen som jag fick span på. Morgonen förflöt och på förmiddagen började livet runt sjön att vakna till liv. Den ena besökaren efter den andra kom ner till fiskeplatsen och ställde de vanliga frågorna om det verkligen finns fisk osv. När det var dags för en kopp värmande kaffe i den bistra vinterdagen, upptäckte vi förskräckt att gasen till köket var kvar hemma. Det var inte mycket mer att göra än att ringa och väcka våra otroligt snälla flickvänner, Cissi och Jessika som kom ner med den och räddade dagen åt oss. Styrkt av den varma drycken placerade jag om mina beten lite annorlunda i halvtid och hoppades att det skulle kunna ge något. Teorin var att prova ännu djupare än jag tidigt fiskat.
    Mitt på dagen kom Lillerik (som inte är så liten längre) ner och hälsade på. Han var nyfiken på de beten som användes och jag visade glatt upp min arsenal som var ovanligt liten. Två burkar pop-ups och en flaska doftspray samt en liten påse stick mix.Vi hade en lång och intressant diskution om vilka beten och varianter som fungerat bäst för honom i sjön.

Precis när Erik skulle bege sig hemåt kommer det ett pip från Delkimet, sedan ett till. Jag är snabbt på spöt, men allt är stilla. Hangern rör sig inte, toppen är stilla och linan helt stilla den med. Efter ett par sekunder bryts tystnaden nav larmet när hangern lyfts upp mot klingan och jag tar spöt och konstaterar att en karp är krokad i andra änden. Efter en ganska trevlig drillning i det kalla vattnet kan Erik ge mig håven som sluts runt en liten spegelkarp.

Efter lite letande i håven får vi fram fisken till slut…

Min krok sitter perfekt och det fans egentligen ingen anledning att vara mjuk på handen under drillningen. Den senaste tiden har jag börjat fiska med en variant av chod rig som Jim Shelley använder, den kallas flying chod och jag tycker att den fungerar utmärkt. Helt klart en vinnarerigg. För er som vill veta mer om riggen så finns en guide till den på Dynamite Baits webbsida.

En liten, men vacker och mycket välkommen spegelkarp att visa upp för kameran. Att fånga fisk när isen sakta bildas i kanterna och förutsättningarna inte kanske är de bästa är verkligen kul. Det är då man känner att man verkligen får lön för mödan varje gång man får lyfta en fisk framför kameran. Fisken kom på en av mina all time favorit pop-ups, en Mainline Hi Visual Pineapple Pop-Up.
    Strax efter att jag returnerat min fångst kom ett liknande hugg hos Robbin. Efter en drillning där vi inte visste om det var ett tomt tackel eller storsjöodjuret som närmade sig stranden så kunde vi till slut föreviga en riktig bjässe! Robbin är inte riktigt van vid karpspön och stora rullar, men hans fångst kom upp till slut och nu är han lite mer erfaren till nästa gång.

Under kvällen efter vårt fiske frös sjön igen och jag kunde konstatera att det inte blev något fiske i dag. Jag åkte ner till sjön under dagen, kastade några stenar genom isen och sköt prick med slangbellan så min plats är mäskad om isen bestämmer sig för att gå upp iugen. Vilket jag tror att den gör. På bilden nedan ses Linneasjön med locket på.

Då detta blir det sista inlägget i bloggen för 2011 vill jag passa på att önska er alla ett riktigt gott nytt år och ett fantastiskt 2012!
    Postat av Fredrik - Fredrik@mangotsson.se

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 816 visningar