Erfarenheter kring Rügen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenheter kring Rügen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Erfarenheter kring Rügen

    Bestämde oss (jag och några polare) för att bege oss ned till det beryktade Rügen i februari nästa år med dansken som researrangör, är det någon som varit där och fiskat som skulle kunna bidra med sin erfarenhet kring det hela? Vad man kan förvänta sig/något särskilt drag eller färg som funkar bäst? (Har förstått att blått ska vara hett) och om det är något särskilt i packningsväg ni tycker att man bör ha med?

    Allt gott!

  • #2
    Gäddfiske i åtanke, bommade tydligen att skriva det..

    Kommentera


    • #3
      Har varit dit några ggr & fisket blir bara sämre & sämre, första gången fick vi upp 2st 10 plussare & vi såg stoooora fiskar varje dag. Då fiskade vi djupt 4-5m, en grymt grymt kul resa.
      Men för varje resa blev det bara sämre & sämre & vi fiskar bara grundare & grundare.
      Sista resan för 2 år sedan var katastrof, tror vi hade ca 10 fiskar i vår båt & vi såg inte ens en vettig fisk & det var på 4 dagars fiske i vår båt, polarna som åkte i år hade ännu sämre fiske.

      Om ni åker räkna grunt fiske mellan 0,5-3m, senaste turerna har fisket mellan 0,5-1m varit bäst. Gummi & jerk funkar & blå/vitt & blå/silver är ett måste i lådan, men i bland vill dom ha något färgglatt typ firetiger.
      Ta med lite små beten, typ abborre beten 3-4tums jiggar & små jerkbeten Westin Swim 32gr eller Salmo Slider 10.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Har varit dit några ggr & fisket blir bara sämre & sämre, första gången fick vi upp 2st 10 plussare & vi såg stoooora fiskar varje dag. Då fiskade vi djupt 4-5m, en grymt grymt kul resa.
        Men för varje resa blev det bara sämre & sämre & vi fiskar bara grundare & grundare.
        Sista resan för 2 år sedan var katastrof, tror vi hade ca 10 fiskar i vår båt & vi såg inte ens en vettig fisk & det var på 4 dagars fiske i vår båt, polarna som åkte i år hade ännu sämre fiske.

        Om ni åker räkna grunt fiske mellan 0,5-3m, senaste turerna har fisket mellan 0,5-1m varit bäst. Gummi & jerk funkar & blå/vitt & blå/silver är ett måste i lådan, men i bland vill dom ha något färgglatt typ firetiger.
        Ta med lite små beten, typ abborre beten 3-4tums jiggar & små jerkbeten Westin Swim 32gr eller Salmo Slider 10.
        Spännande, men tråkigt att ni upplevt att fisket blivit sämre och sämre! När under året har ni varit där? Inputien kring lite mindre beten som abborrgrejer var bra, skall försöka komma ihåg detta vid packning!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand

          Hej Mackan 4.
          När vi har så extremt bra sjöar att fiska Gädda i här i Sverige så låter det som att gå över ån efter vatten genom att åka till Rügen och fiska Gädda.. Åk i stället till Vänern och Vättern där det finns gott om både många och stora Gäddor. I både Vänern och Vättern finns det hundratais 10 kilos Gäddor.
          Mvh Old Firehand Leif Engström

          https://www.google.com/search?q=leif...hrome&ie=UTF-8
          Ja du har rätt i det du säger, men vi gör det mer som en rolig resa/upplevelse. Vi bor mitt emellan både Vänern&Vättern och det är enklare att motivera en fiskesatsning på 4dagar för fruar&barn om man är långt ifrån hemmavé förra året körde vi Åland vilket inte bjöd på något vidare fiske storleksmässigt men mängdmässigt var det fantastiskt, rügen 2024 och 2025 verkar det bli havsfiske i Norge.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Mackan4 Visa inlägg

            Spännande, men tråkigt att ni upplevt att fisket blivit sämre och sämre! När under året har ni varit där? Inputien kring lite mindre beten som abborrgrejer var bra, skall försöka komma ihåg detta vid packning!
            Resorna dit har alla varit skitroliga pga sällskapet, har träffat många roliga människor som man har fortsatt ha kontakt med & fiskat med. Utav den anledningen kan jag rekommendera att åka till Rugen, sen kvällarna på Schillings & deras schnitzlar

            Ni gör helt rätt att åka med Dansken, åkte med han sist & det var nog den roligaste fiske resa jag har gjort, men även den sämsta. Har nog aldrig skrattat så mkt.

            Har varit där 5 ggr & senast vi åkte var i slutet på året 2021 & polarna åkte dit i Februari i år, dom trodde inte att det kunde vara sämre än 2021 men det var det.
            Tyvärr är fisket riktigt dåligt mot vad det har varit, det har påtagligt blivit sämre för varje år, rapporterna man ser är oftast bilder under en längre tid, förut kunde man se flera 10+ komma upp under samma dag & rapporterna kom nästan dagligen

            Hoppas verkligen att Rugen kan återhämta sig till vad det har varit för det är ett speciellt ställe

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand

              Hej Mackan 4:
              Hade jag ork liksom förr skulle jag åka till USA och fiska Gädda och Muskie i Minnesota.
              Babe Winkelman och Lake Ontario var mer än värda att uppleva...
              Mvh Old Firehand Leif Engström

              https://www.winkelman.com/muskie-at-...tarios-minaki/
              Mackan 4 börja inte med muskie fiske, det är sjukt beroende framkallande
              Åker till Canada i September/Oktober för 12 dagars muskie fiske vi har plats för 3 pers till om du är sugen

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Niklar
                Rügen är super häftigt! Himla läckert att ta de långa drifterna mitt ute i ingenstans, 3-4 meter jämndjup. och så plötsligt smäller det på. Vetskapen att det kan vara en 15+ gör saken inte sämre. Har varit där 2 gånger själv, vi fick inget större än 8+ i vår båt. Men bra med fisk. I de andra båtarna kom det upp ett par tior. Dock 7 år sen jag var där. Vad jag förstått har det blivit sämre fiske men fångas fortfarande fisk och stor fisk. Brukar dyka upp stora rügen gäddor i mitt flöde då och då. Sugen på åka tillbaka. Snitzel och öl på schillings är inte fy skam.

                Mitt tips är vanligt gäddgummi, de är inte så känsliga för driftfiske.
                Spännande, får leva på hoppet att vi iallafall får lite fisk. Mardrömmen är ju att stå där dag nummer 4 och övriga i båten har fått fisk förutom en själv... men det är väl så fisket är, det både ger och tar haha! Ja gäddgummin har jag laddat upp med ordentligt just inför resan, mcrubbers i blå/vitt samt blå/glitter och några gröna. Hur mycket grejer är egentligen "rimligt" att ha med sig?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

                  Resorna dit har alla varit skitroliga pga sällskapet, har träffat många roliga människor som man har fortsatt ha kontakt med & fiskat med. Utav den anledningen kan jag rekommendera att åka till Rugen, sen kvällarna på Schillings & deras schnitzlar

                  Ni gör helt rätt att åka med Dansken, åkte med han sist & det var nog den roligaste fiske resa jag har gjort, men även den sämsta. Har nog aldrig skrattat så mkt.

                  Har varit där 5 ggr & senast vi åkte var i slutet på året 2021 & polarna åkte dit i Februari i år, dom trodde inte att det kunde vara sämre än 2021 men det var det.
                  Tyvärr är fisket riktigt dåligt mot vad det har varit, det har påtagligt blivit sämre för varje år, rapporterna man ser är oftast bilder under en längre tid, förut kunde man se flera 10+ komma upp under samma dag & rapporterna kom nästan dagligen

                  Hoppas verkligen att Rugen kan återhämta sig till vad det har varit för det är ett speciellt ställe
                  Ja det känns ju som att halva grejen är att sitta där på bussen med likasinnade, kanske få höra någon rövarhistoria jag kommer fatta halvt (har så jäkla svårt för danskan) och att sitta där på schillings som jag förstått är standard att man samlas och äter tillsammans vid?

                  Hur har det varit vädermässigt när ni har varit där? Tänker att februari kan ju vara rätt sketchy, kanske varit med om minusgrader och har något bra knep för att förhindra att rulle/spö öglor fryser?

                  Muskie lät ju fruktansvärt roligt är! Har nog svårt att sälja in ytterligare en resa för chefen här hemma.. men vem vet hur framtiden ser ut, du kanske åker iväg om något år igen och har någon plats till övers

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Mackan4 Visa inlägg

                    Ja det känns ju som att halva grejen är att sitta där på bussen med likasinnade, kanske få höra någon rövarhistoria jag kommer fatta halvt (har så jäkla svårt för danskan) och att sitta där på schillings som jag förstått är standard att man samlas och äter tillsammans vid?

                    Hur har det varit vädermässigt när ni har varit där? Tänker att februari kan ju vara rätt sketchy, kanske varit med om minusgrader och har något bra knep för att förhindra att rulle/spö öglor fryser?

                    Muskie lät ju fruktansvärt roligt är! Har nog svårt att sälja in ytterligare en resa för chefen här hemma.. men vem vet hur framtiden ser ut, du kanske åker iväg om något år igen och har någon plats till övers
                    Kvällarna på Schillings är halva nöjet & Dansken är riktigt skön när man får umgås med honom.

                    Räkna med att det är kan vara kallt & jäkligt i Februari, dagarna är kortare har ni otur kan det vara is i hamnen & ni kommer inte ut. Men det är även den tiden på året då man kan få dom tjockaste damerna. Tyvärr finns det inga knep för slippa is i spöringarna.

                    Blir du sugen på Muskie så hojta till, det blir min femte resa i höst tror inte det är min sista
                    Har du FB sök på Svenska Muskiefiskare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av sportshooter, 2020-05-22, 12:18
                    3 svar
                    159 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg S.K fishking  
                    Startad av Anton2, 2023-06-12, 08:12
                    1 svar
                    248 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg tonyex
                    av tonyex
                     
                    Startad av Mackan4, 2023-07-17, 15:37
                    9 svar
                    770 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Habringer80, 2023-07-25, 22:33
                    12 svar
                    588 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av JockeMedGaffeln, 2023-09-30, 20:35
                    0 svar
                    130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JockeMedGaffeln  
                    Arbetar...
                    X