Kan man köpa mal i sverige och plantera ut i en rätt stor damm?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mal
Collapse
X
-
Får väl dels hitta någon som säljer uppfödd mal vilket lär bli svårt kan jag tänka mig. Sen får du ansöka om utplanteringstillstånd hos länsstyrelsen.
Jag förmodar att dammen du skriver om är din egna och helt avskild från andra vattendrag. Om du får tillstånd och det finns att hitta nånstans kan åtminstone inte jag se någon anledning till varför det inte skulle vara möjligt då det är en inhemsk art.
Kommentera
-
hör med länsstyrelsen skåne. dom planterade in mal i helge å i vårasUrsprungligen postat av Fiskmästarn Visa inläggKan man köpa mal i sverige och plantera ut i en rätt stor damm?
Kommentera
-
Inhemsk, ja. Men fridlyst, så knappast troligt att tillstånd ges till en privatperson..Ursprungligen postat av Sg Visa inläggFår väl dels hitta någon som säljer uppfödd mal vilket lär bli svårt kan jag tänka mig. Sen får du ansöka om utplanteringstillstånd hos länsstyrelsen.
Jag förmodar att dammen du skriver om är din egna och helt avskild från andra vattendrag. Om du får tillstånd och det finns att hitta nånstans kan åtminstone inte jag se någon anledning till varför det inte skulle vara möjligt då det är en inhemsk art.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av BosseDHej,
Jag har blivit kontaktad av en forskare från Polen som är på jakt efter material av...3 Foton-
Kanal: Våra svenska fiskar
2026-04-29, 15:00 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
|
1 svar
250 visningar
2 gillar