4 grader är lite väl kallt, men det är på vintern ibland det varmaste vattnet fisken kan hitta i sjön. Har hört att gäddan trivs någonstans mellan 12-15 grader, men har dock aldrig frågat någon gädda om detta.
Olika fiskarter har olika trivseltemperatur. En del vill ha det kallare och andra trivs med varmare vatten. När det gäller gädda trivs den som bäst som skrivits innan vid en temperatur kring 14 grader. Eftersom gäddor(liksom alla fiskar) är kallblodiga påverkas de väldigt mycket av vilken temperatur det är omkring dem. De blir stela och tröga av för kallt vatten men mår inte heller bra av för varmt.
4 gradigt vatten är tyngre än annat och därför söker sig gäddan djupt när det antingen är kallare än 4 grader vid ytan eller helt enkelt för varmt för att trivas högre upp i vattenmassan. Små gäddor klarar i regel av högre temperaturer än större gäddor vilket gör att du hittar snipor i grundområden även mitt i sommaren. Jag upplever att gäddorna också brukar gå lite djupare vid hastigt fallande lufttryck men det kanske bara är min inbillning.
HajfiskarN--> Vad jag har hört är det så att gäddor har svårt att justera ljusinsläppet i pupillen så mycket som krävs när solen står högt på himlen och det är stilla på ytan. Eftersom de inte heller kan blunda eller kisa, som vi gör när det är ljust, söker de skugga eller går lite djupare när solen är som starkast. Prova skuggsidan av en vik eller kanske kanten på näckrosbladen nästa gång det är starkt solsken och stiltje.
Jag tycker mig hitta gädda djupt under största delen av året. Speciellt i vatten där majoriteten mat finns på djupet. Jigga av platåer på 5-10 m med djupare vatten utanför i närheten av lekplatserna så ska du se att de är där!
När på året gäddan går djupt beror också på vilket vatten man fiskar på!
Kommentera