Några frågor om Braxmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Några frågor om Braxmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Några frågor om Braxmete!

Hejsan!

Jag ska till helgen vara med i en mettävling och har några frågor om att meta brax!

Har hittat det mesta om mäskningen och bete.

Men jag är osäker på hur vattnet ska vara där du just metar den.

Har en vik som vattnet alltid kokar av stora braxar men det är grunt där jag brukar se dom och jag har för mig att det ska vara lite djupare och utanför vassen som man mäskar och fiskar dom?

Kan någon måla upp ett exempel i paint eller dylikt för att beskriva ungefär hur det ska se ut där man bäst metar dom?

Tack på förhand!

Enligt mig finns det inget ställe där man *bäst* metar braxen. Allting kan variera väldigt mycket beroende på vatten, braxens beteende/födoställen m.m. Jag fångar brax i vatten där dom kan finnas i otroliga mängder på 1.5meters djup på relativt mjuk dyig botten, 2-3meters djup med sandbotten där det fläckvis finns sjögräs som sticker upp ur sanden, även öppna vattenytor med djup på 3m+ där man kan ha turen med sig att mäska in ett stort stim med braxnar som nappar hela kvällen.

Vad har du för utrustning? Vanligt haspelspö? Feeder-/bottenmetespö? Längre haspelspö? Vore jag i din sits hade jag gett mig på antingen bottenmete eller flötmete, du vet ändå på ett ungefär där fisken finns så man behöver inte krånga till det alltför mycket. Fiska ditt flöte så att kroken och ditt bete är strax ovanför botten (ett par centimeter) eller så att din krok med bete är *ankrat* i botten, så kallat lyft-metoden. Braxen äter mestadels av sin föda när den suger upp insekter och dyl. från slam och bottenpartiklar. Är det bottenmete som är mest bekvämt och passar stället bättre, testa en glidande bottenmete-rigg. Braxen känner väldigt lite motstånd när den nappar på ditt bete (förslagsvis majskorn!) och du ser nappen lätt med spöt spänt emot sänket som ligger på botten.
    Click image for larger version

Name:	xeq44k.jpg
Views:	1
Size:	12,1 KB
ID:	1769034

När du är vid sjön, stå och observera vattenytan innan du börjar fiska. Braxen är en fisk som kan göra sin närvaro märkt, när den är på födosök så suger och spottar den upp bottensediment och diverse godbitar den vill åt, och detta kan skapa turbulens i bottnen. Som på denna bilden t.ex, notera precis vid flötet till vänster att det "ploppat" upp bubblor. Braxen är nära betet, och action är väldigt nära.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
    11 svar
    617 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg byggarn
    av byggarn