Gädda - längd = vikt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda - längd = vikt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda - längd = vikt

Var ute och fiskade gädda idag och fick en välnärd på ca 80-85 cm. Hade ingen våg med mig.
    Nu är jag ganska kass på att bedöma vikt och funderar på vad en sådan gädda kan tänkas väga på ett ungefär?

Vet att det finns längd = vikt tabeller på harr.
    Finns det något liknande för gädda?

Det hänger helt på vilket kondis fisken har. Vikten på en 85cm gädda kan variera med flera kilo.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
      Det hänger helt på vilket kondis fisken har. Vikten på en 85cm gädda kan variera med flera kilo.
      Jo jag kan förstå det. Den här var pigg med en bra kondis som drog iväg ett antal gånger så att det ven i rullen.

Försökte mig på att ta en bild på egen hand av gäddan (ensam i båten). Detta blev resultatet. Kanske inte den bästa bilden man kan ta, men ändå.
      Click image for larger version

Name:	2013-09-08 12.03.30.jpg
Views:	1
Size:	371,1 KB
ID:	1769936

Kommentera

Har sett en sådan på en blogg däremot vet jag inte vad bloggen heter men jag kan göra en här lite snabbt.
        60 cm=1-1,5 kg 70 cm= 2-2,5 kg 80 cm= 3-4 kg 90 cm= 5-6 kg 100 cm 6-7 kg 110 cm- 8-9 kg och så vidare då. PS! Tänk på att det här är endast är baserat på mina egna erfarenheter och den brukar stämma. Här räknar jag med att gäddorna inte är smällfeta eller pinnsmala. Hoppas det här var till lite hjälp i alla fall. Skitfiske
        http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Ursprungligen postat av Allroundfiskaren Visa inlägg
          Har sett en sådan på en blogg däremot vet jag inte vad bloggen heter men jag kan göra en här lite snabbt.
          60 cm=1-1,5 kg 70 cm= 2-2,5 kg 80 cm= 3-4 kg 90 cm= 5-6 kg 100 cm 6-7 kg 110 cm- 8-9 kg och så vidare då. PS! Tänk på att det här är endast är baserat på mina egna erfarenheter och den brukar stämma. Här räknar jag med att gäddorna inte är smällfeta eller pinnsmala. Hoppas det här var till lite hjälp i alla fall. Skitfiske
          Jo men det där kan jag nog köpa.
          Kan tänka mig att gäddan jag fick borde ligga på runt 4 kg.

Har fått feta färnor på runt 2-2,5 kg och gäddan kändes viktmässigt åtminstone det dubbla.

Kommentera

I den här sjön jag fiskade i är gäddorna rätt välnärda på inplanterade regnbågar och bäckrödingar.

Kommentera

Ja kan tänka mig det. Jag fick en gädda som var 78 cm och vägde 3,8 kg ett riktigt fetto Kan tillägga att det var min första gädda någonsin
              http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

Fishing for life!

Kommentera

Jag skulle säga 3kg.

Kommentera

Ser iaf ut som 4-5kg.

Kommentera

Jag tror på ca 4 kg efter en del övervägande utifrån er respons och egna tidigare erfarenheter.

Fick för en tid sedan en på ca 2 kg och dagens var storleksmässigt dubbelt så stor.
                    Har fått ett antal färnor runt 2-2,5 kg så jag vet hur hur de känns tyngdmässigt.

Nästa gång får jag helt enkelt ta med mig vågen så slipper jag dessa spekulationer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88  
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10