Min jakt efter sutare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min jakt efter sutare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som sagt köp sutarkung

Kommentera

Så var det då dags igår igen!

Igår kväll spenderade jag och brorsan några timmar vid sjö C. Jag hade inhandlat mäsk, tyvärr inte sutarkung för ingen butik i Göteborg säljer det, utan av ett annat märke och som är avsett för sutare. Tyvärr kan jag inte länka till det då det inte finns på El-Ge:s webbutik. Mäsket luktar ungefär som nöt-crème, med andra ord rätt trevligt . Vi båda körde med detta mäsk kletat runt våra method feeders som följdes av varsin hair rig med artificiell majs på. Vi kastade även i lite majs som mäskning.

Resultatet var skralt. Det var fisk som intresserade sig för mäsket men det lär ha varit småmört för inget mer hände än små stötar. En hel del aktivitet kunde skådas i ytan innan klockan slog 22 men dessvärre inga sutarbubblor.

Jag kommer att bege mig till sjön ikväll igen. Om ni som läser själva har fiskat efter sutare, hur har det gått i år hittills?
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hmmmm...
        Kör ni methodfeeder med tafsen i fast montage?
        Kör ni kort tafs?

De få gånger jag kört method efter sutare är tafsen 5-7 cm lång och krokstorleken omkring 10.

Varför fiskar ni inte lyftmetoden? Upptacklingen är känsligare och chansen att kroka en försiktig sutare är lättare.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Japp, method feeder med tafs i fast montage samt med kort tafs. Jag har noga studerat den utmärkta artikeln av Niklas Örtengren.

Idag körde jag två spön. Det ena riggat med ovanstående och hair rig med plastmajs, det andra riggat för lyftmetoden och kroken agnad med en bit räka och ett majskorn. Det var dessvärre knapert förutom småpill som jag gissar är mört. Aja, ibland går det inte. Jag samlar nya krafter med en öl och ser fram emot nya pass framöver.

Kommentera

Skitfiske!
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag har precis börjat mitt sutare-fiske med en redig mäsknings-kampanj! Har hållt på i snart två veckor och idag var första dagen då vattnet började "koka" när jag fortfarande stod kvar vid mäskningsplatsen. Underbar känsla! Men jag vet vad som skulle hända om jag försöker lägga i ett agnat bete just nu. Ingenting! sutarna i "min" sjö är super-vaksamma på allt som stoppas i sjön för tillfället! Detta trots att det bara är jag som fiskar efter dom! Först när näckrosbladet täckt sjön helt vågar dom börja äta utan hämningar. Då struntar dom också i hur min utrustning ser ut och hur jag riggar. Absolut störst och flest fångster har jag fått på vanligt flötesmete dryga decimetern ovanför botten med vanlig majs och daggmask(mäskar med majs och havregryn och lite daggmask som jag föder upp själv!) Det minimerar också risken för att fastna i växtligheten och man lägger lätt agnet precis där man vill ha det! Jag försöker alltid styra flötet så nära ett blad som möjligt så att agnet presenteras under det. Jag har hört många säga att man skall mäska bestämda tider och därefter fiska på dessa tider. Det har inte stämt alls för mig! Har mäskat på eftermiddagarna efter jobbet men sutarna verkar ha ställt sitt alarm på 06.00... Precis när stimmet kommer in till mäskplatsen så börjar dom inte äta direkt utan simmar bara omkring och "puttar" på betet. Ser precis ut som när småfisk försöker gnaga av mask från kroken! Försöker jag kroka då dör fisket ut.(För stunden iallafall!) Det är som om dom måste samla mod och egga upp varandra innan dom börjar äta. När dom väl börjar finns det ingen hejd på dom och jag fångar ofta samma sutare flera gånger på varje pass! Nu finns det massor av tekniker och utrustning för ändamålet men det här funkar för mig och min sjö. Skitfiske!

Kommentera

Tack Artur, lär behövas.

Mycket trevligt och intressant inlägg Robert. Tack!

Kommentera

hur har ditt sutarfiske gått??
                  Min fiskeblogg:
                  www.marcusfiske.blogspot.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Maackan Visa inlägg
                    hur har ditt sutarfiske gått??
                    Jag har tagit ett gäng men bara mindre hittills. I år har det inte blivit ett enda riktat pass utan fokus har varit nya arter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                    1 svar
                    245 visningar
                    2 gillar