Kanibalistiska gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanibalistiska gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kanibalistiska gäddor

När det är ont och betesfisk blir ju gäddor kannibaler. Har hittat en misstänkt kannibaler sjö och undrar om någon har en aning om hur tillväxten på denna typ av gäddor ser ut? Kan det finnas en stor gädda i denna lilla sjö som äter allt? Medelvikten verkar ligga på runt 2kg och det är väldigt många gäddor med skador.
    Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Behöver inte vara ont om föda för att de ska bli kannibaler. Har varit med om iaf 2ggr att ja fått gädda på 1.5-2kg som det sedan kommit betydligt större gäddor o huggt på.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Skaffa nån fetingwobbler på 25cm och fiska av sjön o se vad so kliver på

Kommentera

Ursprungligen postat av DreamCatchFishing Visa inlägg
        När det är ont och betesfisk blir ju gäddor kannibaler. Har hittat en misstänkt kannibaler sjö och undrar om någon har en aning om hur tillväxten på denna typ av gäddor ser ut? Kan det finnas en stor gädda i denna lilla sjö som äter allt? Medelvikten verkar ligga på runt 2kg och det är väldigt många gäddor med skador.
        Hej ! Håller med Jimmy att det är inte bristen på mat som gör gäddan till kannibal utan den är det i sin grund. Gäddan kan vissa tider och beroende på tillgången, ekosystem mm vara en mycket selektiv predator men är å andra sidan en ätmaskin som tar det som erbjuds.

Jag har sällan fått smågäddor men däremot ett antal gäddor i 4-6 kg klassen med ordentliga märken på båda sidor efter betydligt större gäddkäft. Att man ska hitta bitskadade fiskar förutsätter att en annan gädda hugger men klarar inte av att hantera sitt byte utan bytet kommer loss. Att jag inte ser smågäddor med skador tolkar jag som att 10-15 kg gäddor slukar dessa som mellanmål utan problem. Med andra ord dom små kommer aldrig loss.

Att det är väldigt mycket 2 kilos gäddor tycker jag snarare tyder på avsaknad av större individer. Att ni ser mycket skador tror jag är naturligt när många smågäddor trängs i mindre vatten. Dom hugger hej vilt på varandra av misstag, reflex, frustration och naturligtvis hunger. Få bytesfiskar tvingar dom att attackera sina jämnstora artfränder vilken dom misslyckas med, och därav får ni många fiskar med dessa skador.

Jag kan naturligtvis ha totalt uppåt väggarna fel. Men det är min tolkning av det hela. Några stora individer i den sjön hade inneburit färre smågäddor och ni skulle inte se den mängden bitskador då en 2 kg fisk slukas med enkelhet av en större gädda.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Glömde skriva att du kan mäta dig till vad som finns i sjön. Ofta hugger en gädda sin kompisar rakt över sidan. Man kan då tydligt se 2 st parentesformade sår på fiskens sidor efter tandraderna. De jag fått har dessa skador varit väldigt tydliga som halvt blödande rivsår.

Man kan enkelt mäta bredden mellan dessa sår. Då får du fram hur bred mellan tandraderna gäddan var som hade huggit. Du kan ju sedan jämföra det måttet med någon av de större fiskar du fått. Spännande värre den dagen du mäter 25 cm
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

För skoj skull mätte jag bitmärkena på en av de smågäddorna jag fick. Fick alltså den lilla först så de knyckte i spöt medan ja vevade in. Men helt plötsligt började det gunga ordentligt i spöt. Men när det närmar sig båten så väljer den stora gäddan att kliva av. Ser bara en svag skymt av den. Men bitmärket va 15,5cm brett iaf,så måste varit en hyfsad fisk.

Kommentera

Hej Jimmy ! va det Insida, utsida eller C/C mått mellan skadorna?

I vilket fall runt 8 - 10 kg gissar jag

Vad tror du om drygt eller ca: 20 cm då ?
              Senast ändrad av Exxet; 2015-09-23, 12:14.

Kommentera

Det va cc mått så gott det gick. Den lilla gäddan bonkade jag iaf. Kändes inte rätt att släppa tillbaka den då buken delvis va öppen.

20cm så va den 5cm större i käften än min :p haha. Borde väl väga närmre 15kg än 10 om inte över 15kg

Kommentera

Jag mätte aldrig, bara uppskattade även om jag tror min uppskattning va god nog. såren i det här fallet va dessutom lite äldre nästan utläkta ärr i skinnet på gäddan. Jag vet inte hur länge sådant finns kvar eller om det växer bort helt. Kan ju va så att gäddan växt 5 cm med dessa ärr.

Men men i vilket fall är detta spännande att se. Sätter lite frossa i skallen när man ser sår efter sådan käftbredd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                  1 svar
                  248 visningar
                  2 gillar
                  Senaste inlägg Jester Burk II  
                  Arbetar...