Böckröding & abborre lek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Böckröding & abborre lek

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Böckröding & abborre lek

Hej på er fiskare!
    Har en lite fundering som jag inte blitt klok på just detta år verkar konstigt. Jag har nyligen sent som igår fått en bäckröding som hade rom i sig!!!!! Hmm leker inte dom på hösten typ? Och har fått för en vecka sen abborre med rom i sig. Är detta vanligt så här sent i värmen? Jag har aldrig vart med om det i alla fall.

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
    Hej på er fiskare!
    Har en lite fundering som jag inte blitt klok på just detta år verkar konstigt. Jag har nyligen sent som igår fått en bäckröding som hade rom i sig!!!!! Hmm leker inte dom på hösten typ? Och har fått för en vecka sen abborre med rom i sig. Är detta vanligt så här sent i värmen? Jag har aldrig vart med om det i alla fall.
    det stämmer dom brukar leka på hösten sen kläcks ynglen på vår kanten, så verkar konstigt om du fick en röding med rom så här års.

Kommentera

japp jag är inte heller van detta, men kan det bero på den konstiga våren eller milda vinter här kanske eller vad det nu kan vara

Kommentera

Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
        japp jag är inte heller van detta, men kan det bero på den konstiga våren eller milda vinter här kanske eller vad det nu kan vara
        ja du , kan vara som du säger att det milda vädret gjort att dom börjar leka tidigare.

Kommentera

har fått bäcköring med rom i juli

Kommentera

Hej! Rom i fisk långt innan lek kan säkert förklaras på flera sätt. Att producera rom är mycket energikrävande, och kan säkert påbörjas långt innan lek. Speciellt norröver där tillväxtsäsongen är kort. Av samma anledning hoppar fisk ibland över en lek om förhållandena är magra och energin inte räcker till att binda rom och mjölke, och då kan det vara förra lekens halvfärdiga romsäckar du ser. Det kan också vara förstagångslekare som alltså inte lekt föregående säsong men nu börjar bilda sina första romsäckar. Får du en helt lekfärdig fisk långt utanför säsong kan det säkert röra sig om nån störning, antingen i hela biotoper eller hos enskilda individer.
            Mvh Per

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
            5 svar
            405 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Grabbn88