Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
björkna/brax/?
Collapse
X
-
jag har 4 bilder till men fingrarna är på samma på alla bilderna. Det blev några snabba klick innan fisken släpptes tillbaka.Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inläggDet stora ögat tyder på björkna. Tyvärr är fingrarna lite ivägen för att kunna se noslängden i förhållande till ögonstorleken.
Kommentera
-
Jag är 99% säker på att det är en väldigt liten braxen. På en så pass liten braxen ser ögat väldigt stort ut.
Mitt tips är att meta vidare efter större exemplar. På dem ser man skillnad direkt. Björknan har rödaktiga fenor och förrutom det stora ögat är den mer kompakt än en braxen.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Säger braxen. Bättre bild eller större exemplar är att föredra.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
-
Tack för hjälpen. Nu vet jag vad jag ska kolla efter för kännetecken. Jag har liksom aldrig fäst så stort avseende vid exakt vilken vitfisk jag fått. Småpankor har varit samlingsnamn för alla små platta vitfiskar med hög rygg. Visst har man noterat att en del haft rödare fenor (fast inte så röda som sarv) medan andra haft analfena med osannolikt många fenstrålar. Nu när sonen vill vara artjägare är det bara att läsa på även för mig.
Anledningen till att jag blev tveksam på den här firrens arttillhörighet var att den såg ut att ha lite rött/oranget längst in på bukfenorna (syns dåligt på fotot) samtidigt som den var väldigt platt och hade hyfsat stora ögon. Min minnesbild var sedan tidigare att braxarnas fenor helt saknade röda/oranga inslag.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
405 visningar