Fångad med håv i sötvatten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad. Karp?
Collapse
X
-
En ruda med så pass rödaktiga fenor...? Denna är ”klarguldig”, vill minnas att rudan var lite ”smutsguldigare” än så dessutom har rudan oftast en högre rygg, denna rygg/nacke är mera sarv... men jag kan ha fel, det var på 80-talet jag senast metade vitfisk.... fast skärtspole och ryggfena (om än dålig bild) antyder ruda... en hybrid månne?
Kommentera
-
Rudan kan ha rätt olika former som beror på miljön den växer upp i och ibland hur mycket rovfisk det finns. Den här är betydligt ljusare än "vilda" rudor jag sett men det kan ju vara solljuset eller blixten som lurar ögat. Annars finns andra arter av ruda än damm-/sjöruda som till exempel silverruda.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggEn ruda med så pass rödaktiga fenor...? Denna är ”klarguldig”, vill minnas att rudan var lite ”smutsguldigare” än så dessutom har rudan oftast en högre rygg, denna rygg/nacke är mera sarv... men jag kan ha fel, det var på 80-talet jag senast metade vitfisk.... fast skärtspole och ryggfena (om än dålig bild) antyder ruda... en hybrid månne?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
412 visningar