Karp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kiwi
    Håller med! Det är ju karpfisket som helhet som gör det så otroligt kul. Synd bara att man inte kan fiska karp på ett par månader...
    Gör som jag och andra i bekantskapskretsen, skaffa ett akvarium och prova beten, smaker, gör en egen mix över vintern, studera karparnas beteenden.
    Läggupp planer för kommande år, leta efter bortglömda vatten m.m m.m.

Det är inte samma sak som att få fiska efter dom, men det hjälper till för att få vintern att gå. Dessutom kanske man lärsig något inför den kommande säsongen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Fattar inte varför ni inte ismetar skönheterna de dagar termometern tillåter, tänk att vara lite pionär ?
      För mig är det samma anledning som till varför jag undviker ismete efter Gädda m.m så länge som möjligt... Is skall vara i drinken! Inte på sjön!

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
        Gör som jag och andra i bekantskapskretsen, skaffa ett akvarium och prova beten, smaker, gör en egen mix över vintern, studera karparnas beteenden.

Det är inte samma sak som att få fiska efter dom, men det hjälper till för att få vintern att gå. Dessutom kanske man lärsig något inför den kommande säsongen.
        Rullade just slut på den sista mainlinemixen här hemma. Skall beställa 10kg mix så jag har att rulla under vintern snart, så jävla taggad inför våren.
        Ett akvarium har jag tänkt på men tyvär har jag inte råd. Fiskegrejer och musikgrejer, mer räcker inte pengarna till...

Har massor att testa i sommar. Ska ta en karp i rösjön, en i (Du känner till sjön), dra en finare ruda, helst få mig en fin sutare och köra lite pass här och var i Mörtjsön och sådär. Han även funderat på att köra en satsning i Magelungen, men det blir nog svårt.
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Dessutom hjälper en minutiös planering tiden att räcka till när det väl beger sig Tänk om man kunde planera lite bättre
          sigpic

Kommentera

Fiskegrejer och musikgrejer, mer räcker inte pengarna till...
            hehe, vet hur det är

Kommentera

Rullade just slut på den sista mainlinemixen här hemma. Skall beställa 10kg mix så jag har att rulla under vintern snart, så jävla taggad inför våren.
              Ett akvarium har jag tänkt på men tyvär har jag inte råd. Fiskegrejer och musikgrejer, mer räcker inte pengarna till...

Har massor att testa i sommar. Ska ta en karp i rösjön, en i (Du känner till sjön), dra en finare ruda, helst få mig en fin sutare och köra lite pass här och var i Mörtjsön och sådär. Han även funderat på att köra en satsning i Magelungen, men det blir nog svårt.
              Det är helt rätt man skall ha mål att sträva efter, och helst då sådana som inte är helt orimliga. Det går alltid att höja sin målsättning om man klarar den man har från början! Om något känns svårt så är det en sporre tycker jag och vilken känsla när man lyckats. Har du tid över så kör även det som känns svårt och snacka gjärna taktik och teorier med någon du känner och litar på, det vinner ni alla på och vem vet det ni kommer fram till kanske blir framtidens "hairrig".

Ett akvarium kan du skaffa när ekonomin tillåter om du då fortfarande är sugen på det. Man lärsig otroligt mycket när man kan se hur de reagerar inför olika saker. Själv har jag två stycken för att kunna jämföra mina resultat och dessutom kan polarna kolla om de får samma resultat i sina akvarier.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Dessutom hjälper en minutiös planering tiden att räcka till när det väl beger sig Tänk om man kunde planera lite bättre
                Ja det underlättar om man har en klar tanke när man åkerut på fisket, bara man inte fastnar i planen och inte kan ändra sig om förutsättningarna visar sig vara anorlunda än vad man trott.

Kommentera

Det är helt rätt man skall ha mål att sträva efter, och helst då sådana som inte är helt orimliga. Det går alltid att höja sin målsättning om man klarar den man har från början! Om något känns svårt så är det en sporre tycker jag och vilken känsla när man lyckats. Har du tid över så kör även det som känns svårt och snacka gjärna taktik och teorier med någon du känner och litar på, det vinner ni alla på och vem vet det ni kommer fram till kanske blir framtidens "hairrig".

Ett akvarium kan du skaffa när ekonomin tillåter om du då fortfarande är sugen på det. Man lärsig otroligt mycket när man kan se hur de reagerar inför olika saker. Själv har jag två stycken för att kunna jämföra mina resultat och dessutom kan polarna kolla om de får samma resultat i sina akvarier.

Hur stora är karparna?

Kommentera

Hur stora är karparna?
                    I lilla burken (220l) går det 3st mellan 1,5-2,5hg, i stora (540l) har jag 2st karpar på ca 7hg och 1kg. En Karp brukar alltid bli mycket större än de andra så jag börjar bli orolig för den största i stora burken, då det är de 2 sista månaderna den dragit iväg i vikt.

Kommentera

I lilla burken (220l) går det 3st mellan 1,5-2,5hg, i stora (540l) har jag 2st karpar på ca 7hg och 1kg. En Karp brukar alltid bli mycket större än de andra så jag börjar bli orolig för den största i stora burken, då det är de 2 sista månaderna den dragit iväg i vikt.
                      Du har inte märkt någon skillnad på beteende och sådär när dem börjat växa? Jag har fått för mig att dem ändrar sin livsstil och beteende när dem blir lite större.

Jag har sett Rangarssons lista över saker han matat sina karpar med, har du testat något annat kul?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
                      1 svar
                      248 visningar
                      2 gillar
                      Senaste inlägg Jester Burk II  
                      Arbetar...