Hur stor blir Stäm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor blir Stäm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet att det fångats stäm (strax över 200g om minnet inte sviker mig) i Säveån och det är ju i trakterna. Vi har Nordre älv vid Kungälv som är en tarm från Göta Älv... men tillåt mig att vara MYCKET skeptisk. Förmodligen småid skulle jag gissa. Kan dock tänka mig att det finns stäm i älven.

Edit: Från http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ta_%C3%A4lv
    "Göta älv är en av Sveriges fiskrikaste älvar. Även artrikedomen är stor, av 59 svenska insjöfiskar (enligt Naturhistoriska Riksmuseet)[7], är 35 arter belagda i Göta älv. Förutom de som nämnts ovan kan nämnas vimma, färna, STÄM, bäcknejonöga, björkna, ruda och elritsa. Sex arter är rödlistade: Havsnejonöga, hornsimpa och öring klassas som hänsynskrävande; faren klassas som sällsynta; medan lax och asp är klassad som sårbar (se ovan). Härutöver klassas två arter som försvunna: harr och stör[8]."
    Senast ändrad av Highman; 2007-07-13, 21:33.

Kommentera

Jag har fiskat i Nodreälv hela mitt liv, aldrig sett röken av stämsill eller ens hört talas om det någonsin!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

En stäm på 600g låter väldigt osannolikt, och jag tror att fångstmannen tyvärr har råkat blanda ihop den med en liten id, vilket är rätt lätt hänt. Det skulle också kunna vara en slank mört, på vissa platser har de ju väldigt lite rött i ögonen, och går man efter ögonfärg så blir kanske en ljus mört lätt något annat.
        Senast ändrad av peter; 2007-07-18, 14:59.
        mer minor i trålarna

Kommentera

Har fångat stäm ett par gånger i närheten av Kungälv och en gång för ca 15 år sedan i nämnda hamn, men detta var exemplar runt hektot.
          Det är stundtals gott om id i halvkilosklassen där och det finns ganska stor mört (3-4 hg är inte helt ovanligt)

Kommentera

Största Stäm Fångades i Varnan o vägde 401g

Kommentera

Eller så stämmer uppgiften, och denne person har då fångat en stäm på 60 gram (= 0,6 hg)... det vore ju inte såå otroligt iaf
              Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Palmjävel, du hann före mig

Det är väl Leif vid Ballasjön som har svenskt rekord på stäm, strax över 400g om jag inte minns fel..

Kommentera

En stäm på 600 gram i Sverige, troligen felvägd på poundvåg eller fel art (liknar mört och id). Det kom upp en på Tjejmetet i Djurgårdsbrunnskanalen för några år sen - ca 2 hg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                  5 svar
                  425 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Grabbn88  
                  Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10