Laxrookie - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxrookie

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxrookie

Hej!

Har efter att enbart fiskat gädda i ett par år börjat intressera mig för laxen som ska finnas i en älv nära mig... Nu skulle jag behöva lite tips för att komma i gång (jag kan verkligen ingenting om laxfiske!!)

Förutsättningen är kast med 9 fots spinnspö från land, kommer inte att ha tillgång till båt, och då det primärt är gädda jag är intresserad av har jag idag en flätlina för ca 22kg påspolad.

Lite funderingar:

# Funkar linan jag redan har?
    # Antar att tafs är onödigt (men skrämmer den laxen om man skulle ha på en ifall en gädda skulle kliva på??)
    # Funkar skeddrag typ Koster för detta?

Alla tips är av intresse!

Jag skulle ge dig rådet att testa lite olika mepsspinnare, de är ju till för lite mer lax/öring fiske... Men kör trolling istället med bomber och tomics!!!

Skét fiske på dig!
    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Blixa Visa inlägg
      Hej!

Har efter att enbart fiskat gädda i ett par år börjat intressera mig för laxen som ska finnas i en älv nära mig... Nu skulle jag behöva lite tips för att komma i gång (jag kan verkligen ingenting om laxfiske!!)

Förutsättningen är kast med 9 fots spinnspö från land, kommer inte att ha tillgång till båt, och då det primärt är gädda jag är intresserad av har jag idag en flätlina för ca 22kg påspolad.

Lite funderingar:

# Funkar linan jag redan har?
      # Antar att tafs är onödigt (men skrämmer den laxen om man skulle ha på en ifall en gädda skulle kliva på??)
      # Funkar skeddrag typ Koster för detta?

Alla tips är av intresse!
      Lax i älv är inte direkt sofistikerade fiskar, de hugger på det mesta svårigheten ligger i att fiska när den är på plats och du bör veta var i älven de bästa platserna ligger, detta kommer med långvarigt fiske, kompisar och lokalkännedom speciellt det sistnämnda är viktigt, tubfluga/bly eller drag allt funkar det viktigaste är att du kan servera grejorna så nära fisken som möjligt så ofta som möjligt då kommer resultat tro mej betyder massor av timmar dessvärre men vad gör man inte för en laxdröm! lycka till
      PS linan borde funka nog inget problem tafs behövs inte tror dock laxen skiter i om du har en eller inte den hugger iaf.
      PS2 Koster funkar säkert döck skulle jag själv hellre välja Toby, Buch Special och liknande gärna norska skedar mässingfärgade är aldrig fel, om du kastar ju klarare och lägre vatten desto mindre drag (eller flugor) största chansen ligger nära botten i de flesta fall
      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-08-25, 20:24.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack båda två!

Jo, jag har redan efter ett par försök insett att detta inte är för de som vill ha action varje gång - skam den som ger sig dock!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
        5 svar
        406 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Grabbn88  
        Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10