Hej! Vad är det som gäller med c&r på en gädda som blöder lite grann? Är den dödsdömd eller klarar den sig?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&r
Collapse
X
-
Många säger att de klarar sig! Jag brukar dock se till så att de är riktigt pigga innan jag släpper dem!
Har aldrig hänt mig att en gälbåge gått av men man kan ju pröva att återutsätta ändå! Är man sugen på att käka gädda kan man ju alltid ta hem den, kanske dock inte är intressant men avseende på de större exemplaren, dem bör man ju försöka släppa tillbaka! Jag har själv återfångat en gädda som blödde rejält så C&R funkar trotts blödningar!
Skitfiske!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
-
En avsliten gälbåge ger kraftig blödning men inte värre än att fisken ofta nog överlever. Jag har fångat ett par gäddor där någon gälbåge varit trasig och rutten. Hur många som haft trasig gälbåge men dött vet jag inte. Inte under vilka omständigheter gäddorna fått sina skador.
Varje fisk som återbördas levande kommer att dö någon gång och ingår alltid i vattensystemets biologiska kretslopp. När varje individ gjort sitt kommer andra att dra nytta av resterna.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Om gäddan tappar extremt mycket blod så kan det bli svårt men man kan alltid försöka. Men om det jämt bara är lite grann så brukar det ofta gå bra. Men en stor karpsäck är väldigt bra att ha med i båten om man skulle få en gädda som blöder mycket, då kan du bara lägga gäddan där i och hissa ner den i vattnet och ha den där tills du ser att den börjar bli pigg.
Har gjort så ett par gånger nu under våren på gädda som tappat en del blod och det har funkat jävligt bra.
Kommentera
-
jag tror dom klarar sig bra så länge det är hyffsat kallt i vattnet. men är det på sommaren och väldigt varmt i vattnet, så kan dom ha svårt att simma rätt igen, och ofta klarar dom sig inte då om man antingen haft dom uppe för länge eller om dom är illa krokade. har varit med om detta själv.. därför fiskar jag inte mkt gädda på sommaren... finns så mkt annat att fiska då
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
412 visningar