Om den planteras där det finns ett ut eller inlopp så måste det vara helt rymningssäkert. Anledningen till att det knappast ges tillstånd för plantering, är att den bildar snabbt egna bestånd som slår ut öring utan problem
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bäckrödingbäckar
Collapse
X
-
Alldeles riktigtUrsprungligen postat av Gruvis Visa inläggOm den planteras där det finns ett ut eller inlopp så måste det vara helt rymningssäkert. Anledningen till att det knappast ges tillstånd för plantering, är att den bildar snabbt egna bestånd som slår ut öring utan problem
Finns därför flera tusen "oönskade" bäckrödingbäckar i sverige
Kommentera
-
Jag har åtminstonde en bäck här uppe i Hälsingland där det huserar bäckrödnig.
Ungefär 50/50 bäcköring/bäckrödning om man ser till fångsthistorik.
Dock ingen storlek på fisken, relativt liten bäck också!Följ mig gärna på Instagram: https://www.instagram.com/fiskefokus/
Kommentera
-
Synd...det är den roligaste fisken jag haft i min egen sjö hade öringUrsprungligen postat av Skalle Visa inläggBäckröding skall absolut inte sättas ut, det beviljas inga utsättningar av sådana länge och förhoppningsvis finns det ingen odlare som säljer dem heller.
bäckröding och rengbåge och jag hade inga problem med nån av dom
och bäckrödingen blev stor å grann rekordet mitt rekord var 2 st på 2,2 kilo rensad
å klar och många kring 2 kilo..
Znorken
Kommentera
-
Bäckrödingen är en fantastisk fisk i mina ögon. Har en tjärn där det finns "naturligt" bestånd av dessa. Otroligt vackra samt en mycket god matfisk. Inte mycket som slår midsommarfiske efter vakande kilos-bäckrödingar med flugspö. UUUhhaaa
// MR längtartillmidsommar!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Grabbn88Tjena! Börjat hålla på med artfiske och fick upp en grässnultra/skärsnultra idag, undrar om nån vet...2 Foton
-
Kanal: Våra svenska fiskar
2025-05-19, 20:38 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
|
5 svar
412 visningar