Röding? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Röding?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Röding?

Hejsan!

Som skåning är rödning något som man inte är van vid. Ni som känner fisken, hur är den? Är det en rolig sportfisk? Kan den jämföras med lax eller öring?
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Ursprungligen postat av Flinus Visa inlägg
    Hejsan!

Som skåning är rödning något som man inte är van vid. Ni som känner fisken, hur är den? Är det en rolig sportfisk? Kan den jämföras med lax eller öring?
    Ja tycker den är våran vackraste fisk i svergie . Har iof bara fått fjällröding men den är stark . Går väll mer å stångar djupt än Öring som hoppar allafall mina erfarenheter .

/Fredrik

Kommentera

Det är en skygg fisk som är svår att lura till hugg. Kan vara väldigt selektiv i sitt födo val.
      Brukar vara ganska nyfiken på grejor som blänker och skramlar som ett långdrag eller ett lockblänke typ Flasher/Dodger.
      När man trollar så brukar det vara svårt att registrera hugget från mindre rödingar då rödingen inte verkar bli speciellt rädd för att sitta fast utan kan bara hänga med. Brukar också simma med ända till båten innan den blir "rädd" och rusar och det är mycket sällan som en röding hoppar.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

I förhållande till sin storlek är havsvandrande röding den starkaste laxfisk jag känt på iallafall. Fick bara små (på Island) men de var vilda och starka som fan. Röding annars är generellt skygg och stark.
        I

Kommentera

Jag är så jävla förbannad på rödingen nu. Två senaste turerna har resulterat i två tappade storrödingar bara för att dom e så jävla stark =)
          Och det blir ju dyrt med, för den grymma mormyskan jag använder till dom är ju dyr.

Kommentera

Förr i tiden då man hade gott om tid och vägde lite mindre så fiskade jag röding på fjällvidderna i nordnorge. Vi fick stundtals en och annan större röding, oftast på torrfluga. Det verkade som att det var lättare att få dem intresserade av en torris än av något annat som presenterades under ytan.

Jag har fått ganska många rödingar mellan 0,5 och 1,2 kg. Ingen av dem var någon slö fisk vad jag kan komma ihåg. Oftast måste man springa en bit för att inte tafsen skulle ryka. Dem hoppade gärna och kan gämföras med insjööring i samma storlek.

Dem större rödingarna är däremot vildare på nått sätt. Kanske p.g.a. dess tyngd mot tafsen och att man själv blir mer försiktig. Längst fight med en röding jag haft var på 45 min. Den var på 2,5 kg++ och landades som en lax, med handtailing runt stjärtspolen efter att den hade tömt flugrullen på all lina ett par gånger. Andra stora rödingar har tagit mellan 10-30 min att trötta ut så det är lagom nervpirrande tills den kommit på land, hehehe.
            Dem största rödingarna vi har haft kontakt med har bara tömt flugrullarna och sen så rök tafsarna.
            Men hur rödingens temperamang är på djupet av en sjö skall vara osagt?
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag brukar fiska vild röding kring kittelfjäll, Dom är riktigt rå starka för sin strl! Rolig sport-fisk kan jag konstantera, Går fint att röka med!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
              1 svar
              233 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg Jester Burk II  
              Arbetar...