Harryngel i akvarium - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harryngel i akvarium

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harryngel i akvarium

Hej! Jag har skaffat harryngel som jag har i mitt akvarium, och jag skulle vilja ha lite hjälp om hur man ska sköta dom och så. Just nu är dom 2-4 cm långa.

MVH Artur
    Skitfiske!

Hur varmt har du i vattnet? har du nån strömföring i vattnet?

Mata dom med varierad kost, Maggot,mask och frysta mygglarver borde funka fint

Kommentera

Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
      Hur varmt har du i vattnet? har du nån strömföring i vattnet?

Mata dom med varierad kost, Maggot,mask och frysta mygglarver borde funka fint
      Jag vet inte riktigt men det borde väl ligga runt 13° skule jag tro men är inte säker.
      Fiskarna är ju bara 2-4 cm långa så då är det svårt att mata med mask och sånt .
      Men nu matar jag dom med fiskmat och dom verkar gilla det mycket.

Men jag är inte riktigt säker på att det är harryngel men jag har frågat flera killar som är fiskkunniga och dom sa att dom är för små för att ha lekt i fjol.I alla fall den trovärdigaste
      Och den enda som leker nu är harr så dom tyckte att det borde vara harr.
      Och så har jag sett på harryngel-bilder och dom liknar mina.
      Men är inte riktigt säker.

MVH/Artur
      Skitfiske!

Kommentera

Brukar vara rätt svårt att få fisken att börja äta så risken är ju att dom dör.

Kommentera

Jag tippar på att det är grodyngel.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskpinne Visa inlägg
            Jag tippar på att det är grodyngel.
            Finnen:Hur menar du dom äter ju men du menar att när dom blir äldre och större blir det svårare eller?
            Men jag tror att om man hade fångat dom när dom var stora hade dom inte ätit i akvarium men att jag har ju haft dom i princip sen dom föddes så då fattar dom inte att dom är i akvarium och äter endå.Vad tror du?

Fiskpinne:Hehe, nejdu så dum är jag inte.
            Skitfiske!

Kommentera

kan snacka av egen erfarenhet här.
              Ju yngre dom e desto bättre o lättare att få dom att äta.
              har själv haft mört som ja tog när dom va millimetersmå så små att man inte såg va d va utan bara såg att d va fisk.
              Matade dom med vanlig torr fiskmat o ja hade dom i 7 år inga problem.
              Däremot har ja haft större gös och aborre i typ 3-4 cm klassen men dom ville inte äta nånting ja erbjöd.
              Har även haft gäddor i 3 cm klassen o dom åt allt man stoppade ner speciellt levande småfisk.
              Hade 3 gäddor på kvällen och på morgonen efter fanns bara en kvar med en riktigt fet mage faktiskt ganska kul o se att dom e riktiga kanibaler även när dom e så pass små.
              www.folketoad.blogg.se

Kommentera

det går ju o hacka både maggots och mask, eventuellt insekter åxå o dumpa i akvariet..

jag har haft en rätt stor abborre på en 4 hg som jag i princip bara metade upp o la i akvariet.. han åt så det small om det.. kasta i en näve mask o dom va borta på några sekunder...
                [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

O folk brukar odla hemma till våren, chili, potatis, frukter, grönsaker. Fiskenördarna odlar fiskar? =D Hur många säsonger tar det innan man kan "skörda frukten" och "dom ynglar av sig"?

Kommentera

Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inlägg
                    det går ju o hacka både maggots och mask, eventuellt insekter åxå o dumpa i akvariet..

jag har haft en rätt stor abborre på en 4 hg som jag i princip bara metade upp o la i akvariet.. han åt så det small om det.. kasta i en näve mask o dom va borta på några sekunder...
                    Har haft abborrar i damm på gården och det som spelade störst roll för aptiten var deras antal. Var de bara ett par stycken tog det tid att lära dem att äta och även då så var det ingen jättefart på dem.

När de däremot var över 20 st gav de sig på allt som rörde sig från början.
                    Inga problem alls att mata de ur handen bara de kände konkurrensen av andra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
                    5 svar
                    409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Grabbn88  
                    Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10