Rensa fisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rensa fisken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rensa fisken

Ber om ursäkt om detta är fel forum, skyller på att jag varit sjuk några dagar så är inte helt med på noterna än :/ I vilket fall som, när man är ute ochn fiskar och det inte är alltför varmt ute, måste man rensa fisken så fort man fått upp den för att sen lägga den i en plastpåse i vattnet, eller kan man vänta ett litet tag innan man börjar choppa av skalle och ta bort inälvor? Kom med tips, 1:a prio är ju att fisken ska gå att ätas annars vorre dess död meningslös för mig.

Jag använder fiskesump och rensar fisken när det är dags att åka hem
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
      Jag använder fiskesump och rensar fisken när det är dags att åka hem
      Kan den inte råka ut för röta eller annat shiet då=? Vad är fiskesump :P

Kommentera

En sump är en liten nätkasse som man fäster vid båten. Liknar en liten ryssja eller keepnet.
        Finns att köpa i dom flesta välsorterade fiskredskaps affärer.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
          En sump är en liten nätkasse som man fäster vid båten. Liknar en liten ryssja eller keepnet.
          Finns att köpa i dom flesta välsorterade fiskredskaps affärer.
          OK och om man har en sådan så håller sig fisken fräsh så man slipper rensa den direkt? Eller blir det samma dant om jag har en plastpåse doppad i havsvattnet?

Kommentera

sump

Kanske ska sägas att när du lägger fisken i sumpen så ska den fortfarande leva. Som jag förstår det så dödar du fisken innan du lägger den i påsen??

Sen med levande fisk i sumpen kan man ransonera bättre, du får upp 15 matfiskar lägger dom i sumpen sen när du ska hem väljer du ut dom 5 bästa sen släpper du tillbaks resten.
            I'd rather push a ford, then driva a BMW!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av holmsunds fiskarn Visa inlägg
              Kanske ska sägas att när du lägger fisken i sumpen så ska den fortfarande leva. Som jag förstår det så dödar du fisken innan du lägger den i påsen??

Sen med levande fisk i sumpen kan man ransonera bättre, du får upp 15 matfiskar lägger dom i sumpen sen när du ska hem väljer du ut dom 5 bästa sen släpper du tillbaks resten.
              Detta funkar ju bra om man gör så. Att ransonera är ju klokt. Viktigt då att ha en stor sump så fisken verkligen överlever och inte stressas sönder. Sedan är det ju frågan om man orkar släpa med sig en så stor sump på alla sorters fiske. Det fungerar ju inte alltid heller. Jag tror också oavsett att fisken stressas av att vara i en sump och stressad fisk producerar mjölksyra som gör köttet sämre.

Ska man döda fisken ska man naturligtvis döda den direkt och bloda av den genom att strupskära den. Blodet försämrar annars köttkvaliteten. Man ska sedan helst rensa fisken direkt, skölja den och lägga den på is. Det bästa är ju om man har en kylbag med is i. Har man svårt att få tag på is kan man frysa in plastpåsar. Kylklampar är faktiskt sämre och så måste man diska dem. Man ska aldrig lägga fisken i vatten, då lakas den ur. Att lägga fisken i en plastpåse i vattnet är heller inte det bästa. Plastpåsar är inte täta. Det kommer att läcka in vatten. Att ha fisken i en plastpåse i isen funkar (om man inte vill slabba ned kylbagen) men egentligen är det bättre om luften kan cirkulera.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Jag som har inbyggd fisksump i båten, kan jag förvara fisken där orensad men dödad tills turen är över utan att fisken blir dålig?

Kommentera

Som sagt, du ska inte döda fisken och lägga den i vatten i din sump. Då blir köttet dåligt. Dessutom bör man rensa och skölja fisken ganska snart efter fångsten. Bakterier från fiskens mage och tarmar kan annars tränga ut i köttet och försämra det.

Sedan beror ju allt på temperatur, tid och luftcirkulation.
                  Ju högre temperatur desto snabbare förstörs fisken och bakterier tillväxer
                  Ju längre tid desto mer förstörd blir fisken och alltfler bakterier tillväxer.
                  Dålig luftcirkulation kan ju vara positivt om man kan hålla utrymmet kylt, t.ex med is. Då bevaras kylan. Det kan också vara rent katastrofalt om utrymmet blir varmt.

Efter varm sommardag hade jag inte velar öppna din sump med orensad och oisad fisk. En vinterdag med minusgrader är det ju ingen fara. Man får använda huvudet. Rensa fisken direkt, skölj och isa den i ett utrymme som bevarar kylan. Så är det inga problem. OBS! Om det är så varmt att isen i utrymmet börjar smälta så måste det vara avrinningshål i utrymmet annars hamnar ju fisken i smältvattnet och blir dålig. Dessutom så smälter den övriga isen snabbare om vattnet får stå kvar.

MVH Anders Jonasson (utbildad i livsmedelshygien och mathantering)
                  Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders (Team Lilla My) Visa inlägg
                    Som sagt, du ska inte döda fisken och lägga den i vatten i din sump. Då blir köttet dåligt. Dessutom bör man rensa och skölja fisken ganska snart efter fångsten. Bakterier från fiskens mage och tarmar kan annars tränga ut i köttet och försämra det.

Sedan beror ju allt på temperatur, tid och luftcirkulation.
                    Ju högre temperatur desto snabbare förstörs fisken och bakterier tillväxer
                    Ju längre tid desto mer förstörd blir fisken och alltfler bakterier tillväxer.
                    Dålig luftcirkulation kan ju vara positivt om man kan hålla utrymmet kylt, t.ex med is. Då bevaras kylan. Det kan också vara rent katastrofalt om utrymmet blir varmt.

Efter varm sommardag hade jag inte velar öppna din sump med orensad och oisad fisk. En vinterdag med minusgrader är det ju ingen fara. Man får använda huvudet. Rensa fisken direkt, skölj och isa den i ett utrymme som bevarar kylan. Så är det inga problem. OBS! Om det är så varmt att isen i utrymmet börjar smälta så måste det vara avrinningshål i utrymmet annars hamnar ju fisken i smältvattnet och blir dålig. Dessutom så smälter den övriga isen snabbare om vattnet får stå kvar.

MVH Anders Jonasson (utbildad i livsmedelshygien och mathantering)
                    Så för oss stackars som inte fiskar från båt blir det inte tungt att bära omkring på en kylsväska.. eller kan jag hälla ner is i typ en termos och hälla i påsen med fisken.. :/ Trodde min döda fisken ner i påsen ner i vattnet var en okej plan .. (morfar ditt fel.. *slår mig för pannan*)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
                    11 svar
                    615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn