Abborre nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre nu?

Tjena!
    Tänkte testa lite gädda till helgen, men det verkar bli dålig vind och högtryck - så tankarna går mot abborrfiske istället.
    Vädret i övrigt blir högtryck och molnigt till växlande molnighet 1-3 m/s N-NV. ( Söder om stockholm )

Lite frågor på detta:
    - Någon som har några färska temperaturuppgifter från stockholms skärgård?

- Vadret ( se ovan ) med högtryck och dålig vind verkar väl bättre för abborre - eller vad tror ni?

- Står abborren kvar i marar och skyddade vikar vid dessa temperaturer eller ska man söka dem någon annanstans. Vart i sånt fall?

- När kan man räkna med att den grövre gäddan stiger? Är det lönlöst att fiska efter den om vinden blir svag eller skulle ni satsa på annat?

Tacksam för lite experttips inför helgen,,,

/Modde

Abborre eller gädda i morgon?

Ingen som har nåt enda tips?
    Tack på förhand!

Kommentera

Jag är ganska kass så jag gissar lite så att du har någon att bolla med.

Kolla gärna hur vinden legat senaste 2-3 dagarna, prova jaga lite gädda där det varit pålandsvind en viss tid, detta har faktiskt hjälpt mig!

Appropå när gäddan stiger så har det nog redan börjat bli aktuellt att leta även de lite större gäddorna lite grundare, men det är mest baserat på uppfattningar.

Lycka till med vad du än försöker dig på! Eller.. ehm... skitfiske! :P
      Var snel mot fisken!
      http://www.myfishmap.com/nenja

Kommentera

jag brukar bara tänka enkelt nar ja fiskar aborre, där jag tror det är som varmast fiskar ja hehe brukar funka. tror inte man ska fiska för grunt bara just nu

Kommentera

Vinden/Vädret i Sthlm känns som rena triss lotten

I ett par dagar har vinden gått i 1-5 m/s N/NV på förmiddag till V/SV (S ett fåtal gånger) på eftermiddagen. Det slår om hela tiden.

Totalt värdelöst har mitt fiske varit iaf efter abborre. Hade en fin period i början till mitten av September där dem var som galna. Löjan finns det inga spår av nu heller, antar att abborrarna följt med dem.

Kommentera

Hej och tack för era svar!
            Som Leon säger har vädret verkligen varit ostadigt en tid nu. Dett i kombination med fallande temperaturer påverkar nog varken gäddan eller abborren positivt.
            men högtrycket borde väl hjälpa abborren lite tänkte jag - eller?

Ang. Löja har jag heller inte sett röken av dem sedan kylan kom. Frågan är var de finns - som sagt - säkert där vattent är varmast....

En litet fundering. Visst borde det vara varmare i ytterskärgården så här års? Det är ju större vattenmassor att kyla ner på de stora fjärdarna. Så det kanske är där man har störst chans på borre så här års. Känner till några flader i ytterskärgården som ligger "lagom skyddade" som kan vara värt att prova.

Sedan är väl ytvattnet och vattnet vid botten kallast så här års eller? Så det betyder väl egentligen att man skall söka fisken djupare.

Ingen med färska vattentemp-uppgifter från inner resp. ytterskrärgården?

Kommentera

Var ute och jiggade abborre igår fiskade ca 2tim 30 file abborrar 4-7hg kastade tillbaka ca 25st som jag tyckte var för små, vattentemp 10 c jiggade med kopyto 3tum 25gr skalle fiskedjup13-15m
              Senast ändrad av Fishing Feber; 2009-10-09, 19:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishing Feber Visa inlägg
                Var ute och jiggade abborre igår fiskade ca 2tim 30 file abborrar 4-7hg vattentemp 10 c jiggade med kopyto 3tum 25gr skalle fiskedjup13-15m
                Vart höll du hus då..!?

Kommentera

björköfjärden vid en liten grynna som blir snabbt djup abborre vidvarje kast tappade en del oxå man kan inte få alla, tar ju tid och filea fisken oxå,bästa huggperiod verkade vara eftermiddag,har testat några ggr fm med sämmre resultat.det gäller den här månaden än så länge, kan ändra sig snabbt.
                  Senast ändrad av Fishing Feber; 2009-10-09, 21:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Pellepaltnacke, 2025-02-08, 21:36
                  2 svar
                  461 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Pellepaltnacke  
                  Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38