Havsöringens Hugg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringens Hugg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöringens Hugg

Har länge funderat över på från hur långt avstånd en havsöring förflyttar sig maximalt för att ta ett byte, (innom hur stor radie måste det finnas en öring där draget landar) är det så att den bara kan ha en antydan av något som blänker på långt avstånd för att kolla upp vad det är förnågot, eller tar den bara ett förbipasserande byte aldeles intill sig, funderar även på hur den hugger över ett tillexempel ett viking herring, från sidan, framifrån, eller bakifrån, längst fram eller längst bak, eller bara den försöker träffa draget ungefär, kan tänka mig att dom hugger bakifrån med tanke på efterföljare man ser, men vet ej,..

berättelser och erfarenheter om olika situationer vill jag gärna höra

Det varierar oerhört mycket, enligt egen och andras erfarenheter och studier.

Kommentera

Ofta hugger fiskar bakifrån då de utnyttjar baksuget som dom får genom att de öppnar munnen. Gäddan med sin speciella mun gillar att klippa rätt över. Naturligt att hugga bakifrån då betesfisken har mindre "koll". Om du fiskar med "livliga" drag så är min erfarenhet att du missar fler hugg. En Vicke eller Sandgrävling kan stanna upp och sväva i vattnet och då sitter hugget rätt.

Sen är min erfarenhet att ett drag kan passera en gädda 100 gånger utan att den hugger, men oftast smäller en havsöring på om det är rätt avstånd och ok förhållanden. Vid klart vatten kan den bli misstänksam.
      Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
      5 svar
      416 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Grabbn88