Döda sutare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Döda sutare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Döda sutare

Har sett den andra döda sutaren i en sjö på några dagar. Det är inte första gången jag sett döda sutare flyta i ytan, och det konstiga är att jag aldrig ser någon annan död fisk än just sutare. De jag sett har vart från 15 cm till 45 cm. Såg inga synliga skador på dem heller så jag undrar vad de kan bero på?

Dödssiffran stiger, dessutom fick jag höra att folk sett döda sutare under en period på 15 år.

Kommentera

Konstigt. Kontakta någon på fiskeriverket.

Kommentera

Antagligen en grund sjö med mycket växtlighet. Eller stark tillförsel av övergött vatten från nåt omgivande ställe.
        Beror med säkerhet på syrebrist. Växter, lite vatten i sjön (grund), och även hög temp på vattnet
        Gör att syret lakas ut. Då dör det mesta ut. Att det bara finns sutare i sjön är just typiskt för det.
        Dom är stryktåliga mot dåligt syre och det till en viss gräns.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Nu är det så att det finns både abborre, gädda och mört i sjön och dem verkar må fint. Det var just att de bara var döda sutare som var frågeställningen.

Kommentera

Sutaren leker ju runt denna tiden, men varför det skulle göra någon skillnad det förstår jag inte.

Kommentera

Kan ju vara någon som fiskat med nät. Tagit gädda och abborre för att sedan slänga i halvdöda sutare som sen självdött. Personen har sysslat med denna aktivitet i 15 år...
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jester Burk II, 2025-09-21, 19:10
              1 svar
              244 visningar
              2 gillar
              Senaste inlägg Jester Burk II  
              Arbetar...