Utplantering av fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utplantering av fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utplantering av fisk

Hej!

Har funderat ett tag på att plantera ut gös och karp i en närbelägen sjö (gammalt grustag) med god potential för både gräs-/spegelkarp och gös. Eftersom jag är ny på detta, men är otroligt intresserad så skulle lite tips och råd vara på sin plats. Är det något speciellt jag bör tänka på förutom tillståndet från länsstyrelsen? Tillstånd från markägaren har jag. J

ag har fiskat väldigt mycket i sjön och har aldrig sett några direkta "hot" mot varken gösen eller karpen. Det enda livet som finns i sjön är abborre, sutare och någon enstaka gäddsnipa...

När man ändå har startat en tråd, hur är det med malen? Varför utplanteras inte den när beståndet är så pass lågt i Sverige? Det finns ju vatten för dem!

Mvh,

sutare och karp är konkurrerande arter så det beror väl på vilka krav man har på tillväxt om man ka se det som ett slags hot.Gösen du tänkt sätta i är gäddan konkurrerande till och gösen brukar döda abborrbeståndet mer eller mindre i sjöar där de verkligen tar sig.släpper du mindre karpar så klipper gäddorna av dem med så då bör man antingen sätta fler än vad man tänkt att det ska finnas eller släppa större individer.Tycker oxå det är konstigt att man inte gjort buffertvatten till mal precis som man gjort för vätterns röding eller så har de bedömt att beståndet av mal är för litet för att ta utplanteringsfisk från.Kan ju vara lite halvfarligt att sätta med då de säkert kan ta över vattnen och utrota det bestånd som redan finns av andra arter.

Kommentera

För att kunna ge några tips så behöver jag lite mer information.
      Hur stor är sjön och hur djup är den?
      När är den grävd? Vad är siktdjupet? Finns det mycket naturligt föda i form av iglar/snäckor/musslor?
      Finns det vegitation i sjön? Vad är sizen på abborren och sutaren?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av hnkm, 2024-07-23, 07:52
      11 svar
      609 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg byggarn
      av byggarn