Abborr-fisket går trögt i Västernorrland i år. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborr-fisket går trögt i Västernorrland i år.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborr-fisket går trögt i Västernorrland i år.

Idag åkte jag och en kompis ut och skulle få lite fina abborrar som vi kunde panera och steka, men det gick inte som planerat tyvär.

Vi var ute i 7 timmar på 4 olika ställen.

Först var vi vid ett inlopp som går in i en kanal, där vart det 3 st abborar en ganska fin på 3hg sen 2st som inte var längre en pekfingret.

Efter det så åkte vi vidare till en utlopp som brukar vara kanon fiske på sommaren, där vart det inte ett skit :/ Sen åkte vi till en vik som satt i hop med älven, men där var det för strömt så pirken åkte bara iväg med strömmen. Sen avslutade vi i en kanal som dämmer igen till en liten tjärn men ingenting där heller.

Jag fiskade med balanspirk och vertikalpirken med olika limkrokar, vi provade med maggot också men inte ens ett napp.

Jag har studerat mycket på abborr fisket så jag har kört med ner i botten upp sakta vänta några små lockryck sen vänta sen några till, vänta ner i botten. Bytte hål var 3-6min men med balanspirken så körde jag upp till 15-20min.

Så fisket i västernorrland verkar mycket trögt i år.

Jag vet inte vad man ska göra, vill så gärna få en bra fiske dag.

Vi ses.

Det tar tid att bli en fullfjädrad pimpelfiskare. Jag misstänker att du är rätt ung än.
    Först måste du lära dig vart dom stora huserar. Sen gäller sällan ställen som funkade på sommaren. Strömt vatten är av ondo.
    Är precis tvärt om för abborren på vintern. Dom vill undvika allt för mycket temperatur växlingar.
    Sen får man i regel sitta upp till 10 minuter och mer. Speciellt på stora abborrar.
    Bara att fortsätta att nöta och leta olika vatten.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ja jag vet att det tar tid att bli en duktig pimpelfiskare, man kan aldrig bli fullärd när det handlar om fiske.
      Det finns så mycket som ingen vet med livet under vattnet.

Men jag läser på och hoppas att det kommer ut en bra fiskefilm eller tv serie som, jakt och fiske eller fiskedrag så man kan kolla lite vart nån stans på sjön dom går.

Jag vet att stömande vatten inte är bra men efter som det är en älv så tänkte jag att abborren kanske söker sig in till vikarna, där det är lugnare.

Vi ska ut på Tisdag igen så vi får se hur det kommer gå.

Ja jag är ung man 23år så jag har mycket att lära.

Tack för svaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Grabbn88, 2025-05-19, 20:38
      5 svar
      418 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Grabbn88