Ja som topic.. Funkar det ? Har en gammal chrysler 3.5hk från 1963. Vill komma undan billigare om man ska åka längre sträckor. Brukar ha 5-6liter med mig ut och då klarar jag mig kanske 3 mil.. Men blir ju mycket billigare om man blandar etanol också.. Då har man ju råd att ha 10liter bränsle med sig ut så kan man åka ett par mil till.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hälften etanol och hälften 95 oktan
Collapse
X
-
Skulle tro att man lär bestycka om förgasaren om man ska köra på så mycket E85 i tanken, sedan löser sig ju inte vanlig 2t-olja i etanol heller, men det finns speciell olja för det. Du kan alltid slå i ~20% E85 i din snurra utan att det blir någon skillnad, även om den drar mer så är E85 så pass mycket billigare än bensin att man sparar pengar på det, men i en liten utombordare pratar vi ju korvören i sparade pengar...
Kommentera
-
Tacka vår kära regering för att dom tog död på E85, genom att beskatta/avgiftsbelägga importen hårt för att försvara vår inhemska produktion, nu tynar både inhemsk tillverkning å import bort.., jag blandtankade själv både bil å åkklippare förut, men idag är det inte längre lönsamt..., jävla idioter till politiker.., värna miljön, jo kyss mig i röven.., värna profiten är det som gäller..
Kommentera
-
Stor risk att motorn skär då Etanolen torkar ut om motorn om den inte är anpassad för Etanol. Jag har själv experimenterat med det och det slutade i en skuren motor.Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggJa som topic.. Funkar det ? Har en gammal chrysler 3.5hk från 1963. Vill komma undan billigare om man ska åka längre sträckor. Brukar ha 5-6liter med mig ut och då klarar jag mig kanske 3 mil.. Men blir ju mycket billigare om man blandar etanol också.. Då har man ju råd att ha 10liter bränsle med sig ut så kan man åka ett par mil till.
Och som andra säger så drar den troligen mer soppa men möjligt du får ut lite mer kraft. Men absolut inte så pass det är värt riskera skuren motor.
Dessutom så finns det redan en viss procent Etanol i de flesta besinsorter och den procenten bör inte överstigas.
PS! 50% blandning? Vågar jag nog garantera en skuren motor. Om det nu går blanda. DS!Senast ändrad av Silverfisk; 2012-05-29, 20:01.
Kommentera
-
Lever du i drömmen om att etanol skulle vara speciellt miljövänligt är det dags att vakna upp nu... Som gammal bilförsäljare däribland SAAB så kan jag säga att du gått på miljömaffians bluff så det står härliga till om du tror att etanol skulle vara mycket miljövänligare. Visst mindre CO2 per liter men eftersom en normal bil drar mellan 30-40% mer bränsle så släpper man ut MER CO2 totalt sett. Lägg till detta en smutsig framställning i Sydamerika och den ENORMT "miljöovänliga" transporten hit så är etanolen mer miljöbov än bensin för att inte tala om dieseln....Ursprungligen postat av uppköparn Visa inläggTacka vår kära regering för att dom tog död på E85, genom att beskatta/avgiftsbelägga importen hårt för att försvara vår inhemska produktion, nu tynar både inhemsk tillverkning å import bort.., jag blandtankade själv både bil å åkklippare förut, men idag är det inte längre lönsamt..., jävla idioter till politiker.., värna miljön, jo kyss mig i röven.., värna profiten är det som gäller..
E85 dog beroende på att ingen vill ha skiten TROTS att det är billigare än att tanka bensin. Lägg till miljöeffekterna av att man behöver byta motorolja mer än dubbelt så ofta som man behöver på en bensindriven bil så kan ju även en 5åring räkna ut att det inte är speciellt "miljövänligt"....Senast ändrad av Testis; 2012-05-29, 20:09.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 410 visningar