Yamaha F9,9 strypning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F9,9 strypning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha F9,9 strypning?

Jag har en Yamaha 9,9 fyrtakt från 2003. Man hör ofta att det skulle kunna vara en strypt 15 hk.
    Jag har sökt och funnit diverse olika svar. Bl.a. enkel spärr av gasreglage, reedventiler m.m.
    Är det någon som VET? Inga gissningar tack...
    Gösfiskare

Hej.det första du ska kolla är om.förgasar spjällett öppnar fullt.ta bort ev luftburk .vrid gasen i bött.då ska spjället vara horisontelt.är den inte det så är den länkage strypt.då har 15hk ett annat länkage.var vanligt på tidiga fyrtaktare.
    mvh fajsen

Kommentera

Munstycken och tändkurva skiljer mellan 9,9 och 15hk(och troligtvis avgasröret också), och ska du bygga om en 9,9:a till 15hk så kommer det att kosta mycket mer än att byta motor till en 15hk. Plus att du har en massa sökande i diverse kataloger och manualer framför dig för att hitta rätt delar.

På en 2T Yamaha 9,9 V-MAX däremot går det att få mer hästar(ca 14hk enligt test) genom att ta bort en spärr i gasreglaget. Om V-MAXen någonsin såldes i Sverige vet jag inte, men enligt vad jag läste i en Finsk båttidning så såldes den iaf i Norge och Finland.

Kommentera

Får man kapa lite? Jag gör det.

Jag har en Yamaha F40 -99 som enligt tidigare ägaren är "uppgraderad" till. 50hk. Kan det vara så? Jag tror att det var samma motor både F40 och F50 då. Nu TROR JAG att F30 och F40 delar samma komponenter.

Kai, du verkar ha bra koll.

Kommentera

Bara för att de mekaniska komponenterna är de samma betyder inte att det är lönsamt att uppgradera. Större motorer med insprutning är ett undantag där man med en modifierad ECU kan få ut mer hästar till ett rimligt pris. Du får fråga hos ÅF eller någon firma som sysslar med ECU-trimning för utombordare om det finns något trimpaket till din Yamaha.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
          31 svar
          22 821 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nivv
          av nivv