Någon som har tips på någon bra sats med små instrument för att göra rent munstyckena och alla kanalerna i förgasaren. Känns lite onödigt och lämna in motorn pga att den börjar gå dåligt vart annat år pga detta.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Göra rent munstyckena i Förgasaren.
Collapse
X
-
Diesel eller kemiskt ren bensin borde kunna få loss en del smuts. Tänk på att en del packningar kan vara känsliga så de bör nog petas loss först. Om det är totalstopp i någon kanal kanske man behöver peta med något tunt. Var försiktig så du inte repar fel ställe bara
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Läste på en annan sida att Kalkosan kan fungera men det beror nog helt på vad det är för typ av beläggningar. En ultraljudstvätt kan kanske fungera också. Typ en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Ultralj...50-ml-/38-6601 men kanske är dumt att köpa om man inte vet att det fungerar. Kanske någon du känner har en så du kan testa?C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ultraljudstvätt är nog effektivast, och gärna en modell som värmer upp rengöringsvätskan samtidigt. Som rengöringsvätska har många rekommenderat denna: http://www.ozair.fi/ozairweb/product.php?id_product=128 , men fotogen, diskmedel med mera lär också funka. Vad gäller munstyckena så inte f-n är de så dyra att man inte kan köpa nya om nu de gamla är igentäppta ? Och jag skulle också helst låta bli att peta med diverse ståltrådar i kanalerna då de kan vara känsliga för slitage.
Kommentera
-
Kan säkert bero på mängden avlagringar men för mig har det fungerat att spraya med Biltemas bromsrengöring och deras tryckluft på burk. I kanaler och primär- och sekundärmunstyckena har jag använd några tunna kardeller av mjuk koppartråd (ej stål) från en slaktad tunn kabel som skalats av.
Är det tuffare beläggning än jag mött, så kan man säkert låta förgasarens kladdigare metalldelar (ej packningar dock) ligga i vätskan en längre stund och att man därefter borstar med t ex en tandborste där man kommer åt och koppartråd annars.
Jag tror att det mesta kan lösas upp med rätt produkt, rätt behandlingstid och ev. mekanisk bearbetning. Det svåra kan vara att få fram vad det kan vara...
En annan sak med 2-t när det begav sig: jag tog alltid av bränsleslangen och lät motorn putta slut på soppan i förgasaren när jag la till vid bryggan. Jag inbillar mig (?) att avsaknad av bensin i bränslesystemet mellan turerna gav mig mindre beläggningar och problem...Senast ändrad av anteman; 2015-09-25, 11:24.
Kommentera
-
Man kan ha en massa olika brygder och tricks och många fungerar säkert mer eller mindre bra.
Men vill man ha förgasare i toppskick så skickar men in dem till "braigasen" efter att man talat med honom. Så man vet att han vill arbeta med dem.
Det man får tillbaka är i det skick som man själv väljer och dömer han ut dem så kan man lita på att det är riktigt. Han arbetar inte med alla fabrikat och just utombordare faller kanske in under "inte vill". Men han har säkert lågsäsong på vintern och då kanske man kan få honom att gå igenom dem.
En förgasar professor av gamla stammen. Riktigt bra kille.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar