Ska vara bland de lättare och ha grymt vridmoment. Men låter de högt på tomgång och hur är dess vibrationer?
Har precis köpt en Örnvik 481R. Tänkte hänga på en 50-60hk. Vill helst att den ska vara så tyst det bara går och vibrationsfri då jag vill ha lugnt och tyst när jag trollar.
Yamaha och Mercury's 4-cylindriga i den här hk-klassen verkar ju vara heta, men jag vill utvärdera alla alternativ.
Tar gärna emot förslag och gärna info från dem som bytt från det ena märket till ett annat och kan göra en direkt jämförelse.
Sammanfattning såhär långt:
Evinrude Etec (40-50-60hk)
- låter mest
- vibrerar mest (2-cyl)
- stort växelhus (mycket drag, kan vara positivt men inget jag behöver)
+ mindre frekvent service
Yamaha (50-60hk)
+ sägs vara tyst
+ 4 cyl. sägs vara lugnast/minst vibrationer
+ jag tror de har bäst 2a-handsvärde
+stort utval av propellrar
- dyr
- tung
Mercury (40-50-60hk)
+ sägs vara tyst
+ 4 -cyl
+ inte så dyr som yamahan
- tung
yamaha och mercury sägs ju dela vissa delar. De väger ungefär lika mycket och är båda 4 -cyl. De har hängt med länge. Så de är säkert minst moderna men mest beprövade istället. Båda verkar vara långsammast i test i tät kamp med Evinrude. Det enda jag egentligen inte gillar är vikten. Väljer an tex Tohatsus nya på 97kg skiljer det ju typ 20kg dem emellan.
----------------
Honda (60hk)
+ modern
+ snabb, har slimmat växelhus
- vibrerar? Såg en video där de demade den och den gick väldigt oroligt.
- dyr
Honda är faktiskt den motor jag hittat mest negativa kommentarer om (möjligen Evinrude har fler). Det har varit främst på amerikanska forum. Jag hade en bild av Honda som väldigt bra men många verkar verkligen ha problem med dem. Men jag vet såklart inte men har försökt bortse från min-kusins-brors-frus-man hade en som gick sönder historier...
---------------
Suzuki (40-50-60hk)
+ modern
+ stark och snabb
+ aukt. service finns i stan
Har precis köpt en Örnvik 481R. Tänkte hänga på en 50-60hk. Vill helst att den ska vara så tyst det bara går och vibrationsfri då jag vill ha lugnt och tyst när jag trollar.
Yamaha och Mercury's 4-cylindriga i den här hk-klassen verkar ju vara heta, men jag vill utvärdera alla alternativ.
Tar gärna emot förslag och gärna info från dem som bytt från det ena märket till ett annat och kan göra en direkt jämförelse.
Sammanfattning såhär långt:
Evinrude Etec (40-50-60hk)
- låter mest
- vibrerar mest (2-cyl)
- stort växelhus (mycket drag, kan vara positivt men inget jag behöver)
+ mindre frekvent service
Yamaha (50-60hk)
+ sägs vara tyst
+ 4 cyl. sägs vara lugnast/minst vibrationer
+ jag tror de har bäst 2a-handsvärde
- dyr
- tung
Mercury (40-50-60hk)
+ sägs vara tyst
+ 4 -cyl
+ inte så dyr som yamahan
- tung
yamaha och mercury sägs ju dela vissa delar. De väger ungefär lika mycket och är båda 4 -cyl. De har hängt med länge. Så de är säkert minst moderna men mest beprövade istället. Båda verkar vara långsammast i test i tät kamp med Evinrude. Det enda jag egentligen inte gillar är vikten. Väljer an tex Tohatsus nya på 97kg skiljer det ju typ 20kg dem emellan.
----------------
Honda (60hk)
+ modern
+ snabb, har slimmat växelhus
- vibrerar? Såg en video där de demade den och den gick väldigt oroligt.
- dyr
Honda är faktiskt den motor jag hittat mest negativa kommentarer om (möjligen Evinrude har fler). Det har varit främst på amerikanska forum. Jag hade en bild av Honda som väldigt bra men många verkar verkligen ha problem med dem. Men jag vet såklart inte men har försökt bortse från min-kusins-brors-frus-man hade en som gick sönder historier...
---------------
Suzuki (40-50-60hk)
+ modern
+ stark och snabb
+ aukt. service finns i stan
och visst är det som du säger, skillnaderna är små. Det är väl eg mest ljudnivå som skiljer. Trollar du med din mercury? Hur upplever du ljudnivån?
Kommentera