Ursprungligen postat av frejo
Visa inlägg
Jag hade ett liknande problem med transportmotorn en 150 hkr 2-takts Yamaha utombordare på min Buster Magnum år 2014. Båten som normalt vid toppfart kommer upp i 42 - 46 knop och drygt 6000 r/m gick bara upp i 2100 r/m och cirka 19 knop vid full gas. Olja, packningar, bränslefilter och tändstift var nybytta, men motorn vägrade att gå upp i önskat varv.
Då tömde Kjell Lagergren med sin kompressor ut cirka 60 liter ur den fasta tanken och fyllde på ny bensin, men motorn kom ändå inte upp i mer än drygt 2000 r/m....
När vi inte kunde lösa problemet kontaktade jag Magnus Österholm på Båtvaruhuset, Kallhälls Marina i Järfälla för råd. Magnus tömde då ut all bensin i den fasta tanken, bytte alla packningar och bränslefilter samt fyllde tanken med helt ny, färsk bensin. Då gick motorn upp i drygt 6000 r/m och båten gjorde 43 knop igen.....
Det Magnus Österholm på Kallhällls Marina lärde mig var att inte låta gammal bensin stå kvar i den fasta tanken och suga åt sig vatten flera år i rad...
20-literstanken till 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotorn tömmer jag alltid i bilens tank efter avslutad fiskesäsong....
Nothing is forever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
http://www.trumman.com/bomber/bomber_hj6.htm
Kommentera