Kortriggad motor på 50 cm akterspegel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kortriggad motor på 50 cm akterspegel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kortriggad motor på 50 cm akterspegel?

    Hej
    letar ny snurra till gäddracern . Akterspegel är 50 cm hög så egentligen bör det väl sitta en långriggmotor, men hur fel är det att sätta dit en med kort rigg?
    Mvh perE

  • #2
    Det beror helt på hur lång riggen är, det kan skilja flera cm mellan olika motorer då ingen av dem håller sig till det nominella måttet 15". Detta för att akterspeglarna skiljer sig på samma sätt. Mät akterspegelns exakta höjd så at du kan jämföra med olika motorer för att se vilken som är närmast. Oftast hamnar dock proppen på en kortriggad motor alldeles för högt för att inte ventilera vid acceleration och när man svänger. Om antiventilationsplattan inte hamnar högre än säg 50mm över kölen så kan det funka, men det är omöjligt att säga i förhand utan att testa.

    Kommentera


    • #3
      Jättefel. Är det en planande båt så kommer bara halva propellern gå i vatten när båten planar, typ...En motor med lång rigg kan man till nöds ha på en båt med akterspegel byggd för kort rigg, men det omvända skulle jag absolut avråda ifrån.

      Kommentera


      • #4
        Det funkade på min Quintrex 385:a. Den har en akterspegel som är 460mm hög och min förra kortriggade motor hade en rigglängd på 435mm, funkade utmärkt, proppen ventilerade endast i tvära svängar och då hjälpte det att man lättade lite på gasen. Men mitt fall var nog ett lyckosamt undantag, bättre att köpa en med rätt rigglängd från början och istället sätta en höjningsbit emellan(eller skruva fast motorn på rätt höjd) om antiventilationsplattan hamnar för långt ned.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 902 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
        6 svar
        5 530 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg karlers
        av karlers
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 312 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 406 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 887 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Arbetar...
        X