Vilken propeller till Yamaha Autolube 50 hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken propeller till Yamaha Autolube 50 hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken propeller till Yamaha Autolube 50 hk?

    Lyckades med ta sönder ena propellerbladet när jag i all min iver att åka ut och fiska glömde att tilta upp motorn... Men propellern som satt på var en Propulse och enligt min polare så går båten rätt sakta för att vara en 50 hk.

    Nu tänkte jag alltså köpa ny propeller men har ingenting att gå efter riktigt. Motorn är som sagt en 50 hk Autolube från -88, som sitter på en Buster RS.
    Jag fiskar mest själv men ibland är vi två pers, med diverse draglådor och spön etc.

    Propulsen var inställd på på mittenläget, vad nu det är för stigning? Båten gjorde då 22-23 knop.

    Jag har nu läst mig till att man ska kolla vilket varvtal man har på motorn med ”gamla” propellern för att då kunna veta om man ska öka eller minska stigningen för att få optimalt varvtal med motorn. Men jag har nu ingen ingen propeller att kolla varvtalet med.

    Vad skulle ni tro jag behöver för stigning? Kanske någon som vet vad mittenläget på Propulsen är för stigning?


  • #2
    11 1/4X14G har jag på likadan båt och motor. Toppar 34 knop med den när jag åker ensam.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      11 1/4X14G har jag på likadan båt och motor. Toppar 34 knop med den när jag åker ensam.
      Det var en skaplig skillnad! Kan det skilja så mycket enbart pga propeller?

      Men då borde alltså denna funka?

      https://www.seasea.se/propeller-yamaha-11-1-4x14

      Kommentera


      • #4
        Oja, propulse är dessutom rent skit! Med en vass stålpropeller som är labbad till perfektion går det nog att åka ytterligare några knop snabbare men skriver är inte byggt för det... och nån vill kunna lasta lite i båten också.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Oja, propulse är dessutom rent skit! Med en vass stålpropeller som är labbad till perfektion går det nog att åka ytterligare några knop snabbare men skriver är inte byggt för det... och nån vill kunna lasta lite i båten också.
          Då ska det bli spännande att provköra när nya propellern kommer! Tusen tack för svar!

          Kommentera


          • #6
            Hade också 11 1/4 14g solas på min och den gjorde 33 knop som bäst vid 5600 och före hade jag en 11 1/8 13g original yamaha och då gjorde den 33 vid 5850 vilket börjar bli lite väl höga varv

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av toffee Visa inlägg
              Hade också 11 1/4 14g solas på min och den gjorde 33 knop som bäst vid 5600 och före hade jag en 11 1/8 13g original yamaha och då gjorde den 33 vid 5850 vilket börjar bli lite väl höga varv
              Lastar man båten tungt kan det vara en fördel med 13-tummaren. Åker man oftast ensam spelar det inte så stor roll. Sweet spot brukar hamna runt 18-20 knop vilket oftast är en skön marchfart i en RS. Åker man ensam drar den dock knappt mer bara för att man fäller spaken framåt... men vem behöver ha bråttom på sjön i en Buster

              Kommentera


              • #8
                Tror inte det blir några problem med 14 tummare då min båt orka upp i plan utan problem med 5 vuxna + lite packning

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 902 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                6 svar
                5 527 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg karlers
                av karlers
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 406 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 887 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Arbetar...
                X