Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 30hk-87 problem efter den va på väg att nypa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude 30hk-87 problem efter den va på väg att nypa.

    Hej på er!



    Jag har slut på egna idéer om hur jag kan fixa min motor så tänkte vända mig hitåt och hoppas på det bästa!



    Jag äger en Evinrude 30Hk-87



    Kan dra en liten snabb historia varför den börjat krångla.

    Första turen jag gjorde med båten så starta den på först draget och gick jättefint, kunde tom trolla med jättelåg hastighet i längre perioder utan att den dog.

    Andra turen va ingen succé, va bara ute i 5 min innan jag fick paddla hem. Den kylde inte när jag var på väg till en fiskeplats, detta märkte jag tyvärr genom att den börja gå segare i toppfart(felet va troligtvis att en sil saknades i växelhuset, om den gick sönder efter första turen eller under andra turen vet jag ej.). Vattenpumpen,impeller samt sil bytt och den kyler bra idag.



    Och nu till problemet..

    Efter detta hände så har inte motorn varit rolig. Gissar på att något har gått sönder eller liknande eftersom den va på väg att nypa. Den är i dagsläget väldigt svårstartad, när jag väl får start på den så hostar den och har sig, så jag får justera luftskruven VARJE gång jag startar den. Alltså när jag fått start på den så justerar jag luftskruven så att den går fint och håller sig på tomgång och jag kan peta in växeln utan att motorn dör osv. När jag ställt in så jag är nöjd med motorn så åker jag en bit och stänger av och använder elmotorn ett tag (kanske 1-2H), och när jag ska starta motorn igen så är det samma fel igen. Måste dra länge för att få något liv i den, ibland använder jag startgas när den verkar helt död och den hostar då alltså igen. Detta som jag beskrev här har jag gjort varje tur under sommare( kanske 4-5 turer). Fråga, varför hostar motorn varje gång jag startar den, när jag ställt in den kanon bra?



    Det jag har gjort
    • Bytt båda tändstiften( dom gamla hade gnista och fungerade med va ganska sotiga)
    • Ny bensintank + slang (dom va ändå gamla så därför jag bytte)
    • Tagit isär förgasaren och rengjort alla kanaler.(Förgasaren såg bra ut)
    • Höjt tomgången. Genom bilden jag bifogade, rätt/fel ställe att göra de?



    Funderar på att starta motorn och spruta startgas vid packningar och se om den tar tjuvluft på något ställe, eller det kanske inte är något sånt fel?



    Bifogar film när jag fått det att gå bra, när den hostar och stället jag justerade tomgången på.

    https://streamable.com/udtms
    https://streamable.com/7qjt6
    https://streamable.com/hq8d1

    Hoppas någon har en ide!

  • #2
    Kolvringarna gick nog åt skogen när den värmenöp, alternativt så sitter kolvringarna fast i kolv/kolvar och kan inte expandera ut mot cylindrarna som dom ska.

    Kommentera


    • #3
      Om det är så som du säger så borde motorn inte gå bra när den väl startar kanske ?

      Kommentera


      • #4
        När kolvarna blir varma expanderar dom och allt börjat täta. Dom flesta kolvarna är ovala när dom är kalla och blir runda i loppet av värmen.

        Kommentera


        • #5
          Aha okey. Hum. Kanske borde försöka ta isär och kika på dom ?

          Kommentera


          • #6
            Du kan ju börja med ett kompressions test så vet du om du behöver öppna motorn.

            Kommentera


            • #7
              Hej igen!

              Jag va på Biltema och köpte en kompmätare förut.

              När jag testa kompen så drog jag först halv hårt, och så visa den nästan inget på klockan, så drog typ 4 gången lite hårdare och då kom jag upp till 70 psi och 65 på andra cylindern. Ska de inte vara typ 100 psi ? Kanske gjorde fel

              Kommentera


              • #8
                Gogglade fram detta. Om det är ringarna som sitter fast finns det hopp.

                Kommentera


                • #9
                  De som dom skriver på det forumet förklarar beskriver ju i princip det felet jag har. Tack för att du delade den länken .

                  "I lapped the head and did a de-carb"

                  Menar han att han bytte packning på toppen och gjorde rent förgasaren med den meningen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Atletarn Visa inlägg
                    De som dom skriver på det forumet förklarar beskriver ju i princip det felet jag har. Tack för att du delade den länken .

                    "I lapped the head and did a de-carb"

                    Menar han att han bytte packning på toppen och gjorde rent förgasaren med den meningen?
                    Nej, jag tror han menade att han planade/fräste toppen och gjorde rent från sot (carbon build up) och annat...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Roddan, 2012-05-09, 18:33
                    41 svar
                    11 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Garibaldi  
                    Startad av Erikkw, 2014-03-11, 15:44
                    18 svar
                    10 642 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Old Firehand  
                    Startad av JohanB, 2014-04-18, 08:15
                    16 svar
                    1 721 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Pixelon, 2017-05-03, 13:24
                    6 svar
                    759 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Olliverroth  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 23:51
                    370 svar
                    34 449 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg joens
                    av joens
                     
                    Arbetar...
                    X