Utombordare och minusgrader och ingen skvallerstråle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utombordare och minusgrader och ingen skvallerstråle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utombordare och minusgrader och ingen skvallerstråle

Hej!
    Har en båt som ligger i med utombordare. Igår när jag startade motorn var det inga problem och skvallerstråle kom direkt. Idag när jag skulle ut o fiska startade motorn som vanligt men ingen skvallerstråle kom. Blev osäker så stängde av och åkte hem. Har letat runt lite och troligtvis är det såklart en ispropp i kylsystemet. Tänkte bara höra om det är någon med erfarenhet eller kunskap om detta. Visst är det så att sålänge växelhus o därmed impeller är under vattenytan så är det ingen fara? Jag kan väl köra motorn varm så att den högts misstänkta isproppen smälter och kylsystemet fungerar som vanligt?

mvh
    Markus

Skulle bara ta tjock ståltråd eller tjock nylon/fluorotafs och peta försiktigt i mynningen och få ut isen. Smälta den genom att köra motorn (för) varm skulle jag inte göra. Brukar gå rätt lätt, försöker alltid ha något att peta med till hands under vinterhalvåret.

Kommentera

Som sagt peta rent jag brukar alltid ha en bit plasttråd från grästrimmern som är hård nog att peta men inte så vass att den skadar plastslangen som metall kan göra, att låta motorn gå på tomgång en stund och bli varm är helt ofarligt bara Du som du skriver haft växelhuset i vattnet så går +95% av kylvattnet ut via proppellernavet så det lilla som går via skvallerröret är försumbart för kylningen ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Som sagt peta rent jag brukar alltid ha en bit plasttråd från grästrimmern som är hård nog att peta men inte så vass att den skadar plastslangen som metall kan göra, att låta motorn gå på tomgång en stund och bli varm är helt ofarligt bara Du som du skriver haft växelhuset i vattnet så går +95% av kylvattnet ut via proppellernavet så det lilla som går via skvallerröret är försumbart för kylningen ändå.

tack för svar. Blir att peta rent o köra motorn varm imorgon

Kommentera

Bara för att det inte kommer i skvallerröret betyder inte att du inte har cirkulation i kylsystemet.
          Kolla om det kommer vatten ur utblåset istället, gör det inte det har du en propp som bör lösas, annars kör du på så släpper det snart i skvallerröret också.

Kommentera

Ja visst kan man bli lite skitnödig om strålen inte kommer från kall motor, kört med mjuk koppartråd (utan vass spets) som jag värmer lite med tändare, funkar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
            31 svar
            22 832 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg nivv
            av nivv