Tillverka egen trycktank av plastdunk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka egen trycktank av plastdunk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tillverka egen trycktank av plastdunk


    Hej alla kunniga här!

    Jag har en 6 hk utombordare som jag använder till fiske men lite trött på att tanka i den inbyggda tanken hela tiden. Men kollat tryck tankar men dom e så stora dom flesta o jtar plats bara. jag har ju en liten plasteka båt. Tänkte mig 5 liters plastbensindunk går det att göra den till trycktank med tillbehör från Biltema anslutningar och sån där handpump? Inte säker hur jag skall göra o behöver kan nån ge mig tips råd om det funkar så vore det kalas.



  • #2
    Först en rättelse av benämning Du ska inte göra en trycktank och ingen av de tankar som säljs är trycktankar, det är en gammal funktion som hörde till motorer utan egen bränslepump men det finns inga såna motorer idag iaf inte som tillverkats senare än 60 talet men benämningen lever kvar.

    Du ska göra en bensintank för utombordare, och det kommer att kosta klart mera att köpa delarna Du behöver för att bygga om en 5l dunk till tank än att köpa en färdig men det är så klart görbart.
    Du behöver en anslutning till dunken för att koppla slangen och på den ett "sugrör" med filter som tar upp soppan även när nivån är nära botten, en slang med handpump och en motoranslutning mellan slang och motor samt några slangklammer och så måste Du få hela systemet 100% tätt så det inte drar tjyvluft men avluftning måste den ha och det oftast via påfyllnadslocket.

    Så mycket jobb för dyra pengar men som sagt görbart, mitt tips: https://www.seasea.se/motortillbeh%C...%C3%A4nsletank + en slang med koppling för Din motor!

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
    51 svar
    6 972 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
    24 svar
    10 375 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sirre9
    av Sirre9
     
    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
    10 svar
    3 439 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Maxxim
    av Maxxim
     
    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
    9 svar
    1 902 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg DavidFelmeri  
    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
    414 svar
    63 366 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg DIFAnders  
    Arbetar...
    X