Johnson 25hk växel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 25hk växel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Johnson 25hk växel

    Godkväll. Det är så här att jag har en Johnson 25hk vars växlar bara går i om jag snurrar på staget där propellern ska sitta, har testat att justera på vajern som går till reglaget men det gör varken eller. Jag har läst om att det ska sitta två skruvar bakom en liten lucka som man tydligen kan justera.
    Sedan en annan sak är att jag tappade propellern när jag var och skulle fiska, så jag måste beställa ny men såg att staget som propellern ska sitta på har inga splines

  • #2
    Vad jag vet så har inte alla propelleraxlar splines, däremot så ser du ut att vara en trasig brytpinne längst in mot växelhuset. Förmodligen har du kört i propellern i något så att brytpinnen har gått av, sedan när propellern har snurrat fritt på axeln så har den gängat av muttern.

    Kommentera


    • #3
      Är brytpinne och drivpinne samma sak? Det låter absolut som att det är det som hände.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg
        Är brytpinne och drivpinne samma sak? Det låter absolut som att det är det som hände.
        Det är samma sak, de brukar kallas brytpinne för att de ska brytas av när man kör fast.

        Kom ihåg saxpinnen/sprinten i muttern när du har fått på en ny propeller, så slipper du tappa en till om du kör av en till brytpinne!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg
          Godkväll. Det är så här att jag har en Johnson 25hk vars växlar bara går i om jag snurrar på staget där propellern ska sitta, har testat att justera på vajern som går till reglaget men det gör varken eller. Jag har läst om att det ska sitta två skruvar bakom en liten lucka som man tydligen kan justera.
          Sedan en annan sak är att jag tappade propellern när jag var och skulle fiska, så jag måste beställa ny men såg att staget som propellern ska sitta på har inga splines
          Hej Frost,
          När jag hade Evinrude utombordsmotorer förr hände det ibland att brytpinnen gick av. Därför köpte jag några extra brytpinnar att ha som reserv.
          Mvh Old Firehand Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

            Det är samma sak, de brukar kallas brytpinne för att de ska brytas av när man kör fast.

            Kom ihåg saxpinnen/sprinten i muttern när du har fått på en ny propeller, så slipper du tappa en till om du kör av en till brytpinne!
            Om jag lyckas hitta en ny propeller dvs, men om jag har sån tur så blir det på med en sprint.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Frost,
              När jag hade Evinrude utombordsmotorer förr hände det ibland att brytpinnen gick av. Därför köpte jag några extra brytpinnar att ha som reserv.
              Mvh Old Firehand Leif Engström
              Det blir till att skaffa ett gäng brytpinnar men måste hitta en propeller först som inte har splines, vilket verkar vara väldigt svårt.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg

                Om jag lyckas hitta en ny propeller dvs, men om jag har sån tur så blir det på med en sprint.
                Hej Frost.
                Kontakta https://www.nordwallmarin.se/ och be dem om hjälp med reservdelar till din 25 hk Johnson utombordsmotor.
                Mvh Old Firehand Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Hej Frost.
                  Kontakta https://www.nordwallmarin.se/ och be dem om hjälp med reservdelar till din 25 hk Johnson utombordsmotor.
                  Mvh Old Firehand Leif Engström
                  Tack så jättemycket, jag kontaktar dom imorgon så fort dom öppnar. Du har inte möjligen haft bekymmer med växlarna som i mitt fall

                  Kommentera


                  • #10
                    Om du menar att växlarna bara läggs i när du snurrar på proppeller axeln så är allting helt normalt. I vanliga fall när motorn är igång snurrar ingående axel vilket gör att växlarna läggs i då du vrider växelreglaget. Montera en ny propeller och ut å njut. :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 984 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 448 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 907 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 411 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X