Får ej loss växelhuset.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får ej loss växelhuset..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Får ej loss växelhuset..

    Hej!

    Skulle i det härliga vädret i helgen byta impeller på min motor, en Yamaha 60hk runt -90 års model. FEO60 tror jag det står på typskylten för att vara exakt.
    Har monterat loss de fyra synliga bultarna samt den mindre bulten som satt under den lilla fenan. Det till trots sitter huset helt fast. Sitter ett litet urtag i framkant på riggen så man med mejsel skall kunna sära på delarna, men man ser bara att det sviktar någon tiondel då jag använder det. Vågar inte vara våldsam då det är väldigt tund gods där nere.

    Har någon en idé hur jag skall göra för att åtgärda detta problem? Kan axeln sitta fastrostad i splines i riggen eller under svänghjulet på något vis? Vet inte riktigt hur det är uppbyggt.

    Tacksam för alla tips

    mvh

  • #2
    Det som normalt händer med ett växelhus som inte säras regelbundet är att godset i skarven ärgar ihop då det är aluminium och det är därför det sitter så fast så använd inte våld då alu är lätt att ha sönder, har Du en sprängskiss på motorn så Du ser exakt hur allt sitter så kolla den noga ananrs be om hjälp av någon som vet.

    Värme kan ibland få det att lossna då alu expanderar redan vid låg värme och rörelsen i godset kan lossa det, men var försiktig då både lack och alu kan ta stryk om det blir för mycket värme men ljumma godset lite och knacka lite lätt med en träbit så kan det lossa, men inget våldsammare, annars mekhjälp!!

    Kommentera


    • #3
      Har du lossat växelstaget?

      /Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


      ´til things are brighter, I´m the man in black

      Kommentera


      • #4
        Använd blyklubba/hammare. Hade försökt ett flertal gånger att separera riggen på en johnson 35:a då min fader tipsade om detta. Vips, ett par försiktiga slag så gled den isär.

        Hade innan försökt med gummiklubba träreglar och hammare utan att lyckas. försökte även trycka isär med en domkraft.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svaren gott folk!

          Det var lite värme från gas som gjorde susen. Drog iväg med båten till en som sysslar med båtmotorer och han löste det. Kan dock tillägga att han var ungefär tre gånger så hårdhänt som jag skulle vågat vara. Men har man känsla för grejerna så är det ju lugnt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Fartlek Visa inlägg
            Tack för svaren gott folk!

            Det var lite värme från gas som gjorde susen. Drog iväg med båten till en som sysslar med båtmotorer och han löste det. Kan dock tillägga att han var ungefär tre gånger så hårdhänt som jag skulle vågat vara. Men har man känsla för grejerna så är det ju lugnt.
            Skönt att det löste sig

            Jo värme i lagom dos är kanon i dessa lägen men som sagt det är bra med känslan både vid värmningen och våldsamheterna, men det var sannolikt inte första gången han gjorde detta

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 980 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 393 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 442 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 905 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 397 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X