Hej!
Har en Evinrude 9,9hkr -96 årsmodell.
Används enbart som trollingmotor och har alltid gått kanonfint trots tvåtakt och ofta bara gaspådrag på kanske 1/3 del för det mesta men har bara tuggat på i timmar utan hostningar eller nysningar i åratal!
Igår för första gången fick jag problem.
1. När motorn blivit varm så fanns det inga lågfartsegenskaper kvar.
Den dog när man sänkte gasen ner mot tomgång.
Det gick enbart att hålla igång den genom att hålla gas i friläge.
2. Att försöka justera på tomgångsskruven gjorde ingen påverkan på varvtalet hur mycket man än skruvade på det.
3. Den gick enbart att starta med mycket gas och helst även choke!
Så fort man dock sänkte varvtalet för att lägga i en växel så dog den.
Tog loss förgasaren och tog isär den men såg inget anmärkningsvärt i den.
(Bensinen tas från samma tank till lillmotor som stormotor och den fungerar)
En kille som mekar crosscyklar sa att det är "membranet" som är slut?
Fanns inget membran i förgasaren.
Ser att det sitter ett membran när jag lyser inne i insuget.
Är det det som man ser där inne som är membranet?
Kan det stämmma att det skulle vara orsaken?
Vad styr det egentligen, alltså vad är funktionen?
Hur blir det dåligt och hur vet man det eller kan man se det?
Mycket tacksam för tips!
MVH!
Peter
Har en Evinrude 9,9hkr -96 årsmodell.
Används enbart som trollingmotor och har alltid gått kanonfint trots tvåtakt och ofta bara gaspådrag på kanske 1/3 del för det mesta men har bara tuggat på i timmar utan hostningar eller nysningar i åratal!
Igår för första gången fick jag problem.
1. När motorn blivit varm så fanns det inga lågfartsegenskaper kvar.
Den dog när man sänkte gasen ner mot tomgång.
Det gick enbart att hålla igång den genom att hålla gas i friläge.
2. Att försöka justera på tomgångsskruven gjorde ingen påverkan på varvtalet hur mycket man än skruvade på det.
3. Den gick enbart att starta med mycket gas och helst även choke!
Så fort man dock sänkte varvtalet för att lägga i en växel så dog den.
Tog loss förgasaren och tog isär den men såg inget anmärkningsvärt i den.
(Bensinen tas från samma tank till lillmotor som stormotor och den fungerar)
En kille som mekar crosscyklar sa att det är "membranet" som är slut?
Fanns inget membran i förgasaren.
Ser att det sitter ett membran när jag lyser inne i insuget.
Är det det som man ser där inne som är membranet?
Kan det stämmma att det skulle vara orsaken?
Vad styr det egentligen, alltså vad är funktionen?
Hur blir det dåligt och hur vet man det eller kan man se det?
Mycket tacksam för tips!
MVH!
Peter
Kommentera