Ingen tomgång Evinrude 9,9 hkr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingen tomgång Evinrude 9,9 hkr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ingen tomgång Evinrude 9,9 hkr?

    Hej!
    Har en Evinrude 9,9hkr -96 årsmodell.
    Används enbart som trollingmotor och har alltid gått kanonfint trots tvåtakt och ofta bara gaspådrag på kanske 1/3 del för det mesta men har bara tuggat på i timmar utan hostningar eller nysningar i åratal!
    Igår för första gången fick jag problem.

    1. När motorn blivit varm så fanns det inga lågfartsegenskaper kvar.
    Den dog när man sänkte gasen ner mot tomgång.
    Det gick enbart att hålla igång den genom att hålla gas i friläge.

    2. Att försöka justera på tomgångsskruven gjorde ingen påverkan på varvtalet hur mycket man än skruvade på det.

    3. Den gick enbart att starta med mycket gas och helst även choke!
    Så fort man dock sänkte varvtalet för att lägga i en växel så dog den.

    Tog loss förgasaren och tog isär den men såg inget anmärkningsvärt i den.
    (Bensinen tas från samma tank till lillmotor som stormotor och den fungerar)

    En kille som mekar crosscyklar sa att det är "membranet" som är slut?
    Fanns inget membran i förgasaren.
    Ser att det sitter ett membran när jag lyser inne i insuget.
    Är det det som man ser där inne som är membranet?
    Kan det stämmma att det skulle vara orsaken?
    Vad styr det egentligen, alltså vad är funktionen?
    Hur blir det dåligt och hur vet man det eller kan man se det?
    Mycket tacksam för tips!
    MVH!
    Peter

  • #2
    Eino, ja vad finns mer att tillägga. Mer än att jag både ägt en 9,9 hk Johnson och äger en 15 hk Johnson. Är absolut dom bästa trolling maskinerna.
    Man kan ligga på låga varv en hel dag. Med bara några utblåsningar som rensar bort överflödes bensinen. Finns därpå också kraft så det räcker på mindre båtar.
    Brukar inte vara nåt större fel om du servat den med bra stift, ny impeller och den vanliga översynen.
    Motorn kan luffa på i 50 år utan problem. Bara man sköter sin motor.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      Som din "crosskille" sa, att membranet är slut är helt fel. Membranet tar aldrig slut, det kan däremot g sönder lätt! Membranets placering är under insuget som går från förgasaren. I membranet finns det ett par stycken flänsar (olika många beroende på hur stort membran). Dessa kan gå sönder. Men jag tvivlar på det. Mitt enda tips är att höjja tomgången på motorn, på förgasaren asså!! Om du har någon koll på förgasare så hittar du snart en liten skruv som du kan sänka och höjja tomgången. Detta hjälper! Men om det skulle krångla, tycker jag du skall gå upp i storlek på munstycket en aning, så motorn får med bränsle på tomgången också (samma som att höja tomgången).

      Men om du nu utsätter dig för det här så skulle jag även plocka isär förgasaren och göra rent allt! Detta är något jag brukar göra minst 4 gånger per år. För mycket skit kan komma in i både flotören, insugen för bränslet osv.

      Mvh Mick

      Kommentera


      • #4
        De borde "bara" va att följa bränsle ledning från tank till insug så borde du kunna hitta vart tjallet sitter.. Kan ju va bränslepumps membranet som blivit föråldrat. Dom som sitter i lite äldre motorer e inte gjorda för dagens sprit/bensin.

        Kommentera


        • #5
          Har du haft ur munstycket? Låter tycker jag som att det är smuts i det. Bara att skruva ut och försöka pilla rent det eller blåsa rent med tryckluft. Vanligt att de sätter igen sig. Speciellt om bensinen är gammal.
          /Lidberg

          Kommentera


          • #6
            Hej kan säga att jag har samma problem på min motor rengjort förgasare och grejjer men vill ändå inte funka som den ska. ska köpa nya dunk o slang. Men kan det vara otätt i blåsan hur fixar men det då`?
            Team JMT fishing

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Man byter blåsan
              Words!
              Troligen är det den, trassel med backventilerna tjuvluft osv. kontrollera ALLT från tank till motor speciellt om du ofta kopplar till och isär grejor som soppakontakter o dyl.
              Sen börjar man rota med annat.
              Elanen bra trollingmotorer har en 8hk Yamaha High Thrust 4taktare tror nog jag aldrig varit så nöjd med en motor som den faktiskt, räcker med ett kolvslag sen tittar man efter skvaller strålen går otroligt tyst på tomgång brutalstark när man gasar på.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #8
                okej det var en annan som sade att det kan vara brytarna:/ men dethär med kopplingar kan man byta dom hur som har en hona och en hanne som kopplas mot varandra vet inte vart man kan köpa sådana
                Team JMT fishing

                Kommentera


                • #9
                  Ajust det kan brytpinnen ha ngt med att göra att den inte går på tomgång på växel, funkar utan växel i men idag så gick brytpinnen sönder då ville den inte växla och jag fick ro?
                  Team JMT fishing

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 982 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 395 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 447 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 906 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 402 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X