Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken 30hk är den starkaste?
Collapse
X
-
Stämmer Anders. Det är min farsas båt du hänvisar till men jämförelsen blir inte riktigt sann. Farsans Starcraft är mer rundbottnad, påminner en del om Linder 400 faktiskt. Det är även en mycket smalare båt.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggInget jag noterat, får kolla av (båt)sidorna om jag får tillfälle
Å andra sidan läste jag en blogg där "farsans" båt testades, vill minnas att det var en Starcraft, ungefär i min storlek som gjorde 18 knop med 25 hk. Så även om den nu går torrare så går den inte fortare... Hellre blöt gång å fart än tvärtom isf
Dessutom tror jag inte att amerikanska båtar överlag i sig har tyngre gång än Byggarns favoritbåtar i plast
, det hela handlar om att de som är färdigbyggda för fiske ofta väger mer och utrymmena de har, d v s såväl yttre som inre bredd ger mer våt yta, d v s mer friktion. Att t ex jämföra en 4.50 båt med 1.70 bredd i aktervattnet med en annan som är 1.85 är ju lite äpplen och päron... Min Quicksilver 355 är rapp med två pers och 8 hästar, inte många "europeiska" båtar som matchar det, men så är den lätt och smal 
Din Alumacraft är försedd med sk. spray-rails som dels håller undan rykvattnet och dels lyfter skrovet lite.
Min tidigare Quintrex 390 har samma sak. Den gick väldigt högt i vattnet. Men trots sprayrails, en nästan platt akter och en liten tomvikt krävde den mycket motor. Jag fick aldrig ihop den ekvationen riktigt.
Amerikanska båtar, både plast och alu, är kända för att vara tunga båtar som kräver mycket motor. I gengäld har de flesta av dem bra "sjöskrov". De är roliga att köra och tack vare sin höga vikt, mosar de sig fram i vågorna och ger en ganska behaglig framfart.
Toppfart är inte allt, det viktigaste är att du trivs med båten i övrigt
//Micke
Kommentera
-
Trotts min ringa ålder så vet jag varför den lilla godbiten QT 390 vill ha en ganska stor motorUrsprungligen postat av tre S Visa inläggStämmer Anders. Det är min farsas båt du hänvisar till men jämförelsen blir inte riktigt sann. Farsans Starcraft är mer rundbottnad, påminner en del om Linder 400 faktiskt. Det är även en mycket smalare båt.
Din Alumacraft är försedd med sk. spray-rails som dels håller undan rykvattnet och dels lyfter skrovet lite.
Min tidigare Quintrex 390 har samma sak. Den gick väldigt högt i vattnet. Men trots sprayrails, en nästan platt akter och en liten tomvikt krävde den mycket motor. Jag fick aldrig ihop den ekvationen riktigt.
Amerikanska båtar, både plast och alu, är kända för att vara tunga båtar som kräver mycket motor. I gengäld har de flesta av dem bra "sjöskrov". De är roliga att köra och tack vare sin höga vikt, mosar de sig fram i vågorna och ger en ganska behaglig framfart.
Toppfart är inte allt, det viktigaste är att du trivs med båten i övrigt
//Micke
En i stort sett plattbottnad båt som den bromsar mer och mer ju fortare det går tackvare stor våt yta
till skillnad mot en båt med V botten och steglister (sprayrails som de heter nu...) som lyfter ur sjön när farten ökar och där med minskar motståndet i vattnet .
Så på en flatbottnad eller nästan flatbottnad båt gör inte Sprayrailsen någon annan nytta än att stabilisera upp båtbotten och ge en viss kursstabilitet
Tomvikten spelar mindre roll för farten än motståndet i vattnet
Nu har jag tyvärr inte fått den stora äran att få använda en Quintrex någon gång men gissar att den skulle fungera i stort sett lika bra med 20 hk eftersom den är så bred ,platt och bär bra
Jag gissar även att folk gärna sätter på 30 hk i tron om att det ska bli en racer
Kommentera
-
Quinnien funkar "lika bra" med en 20-hästare, och även med en 15-hästare om man inte hänger på en massa kastdäck och annat, men fakta är att ju mindre motor, desto smalare varvtalsområde har man till förfogande. Det är som våra vänner i väst brukar säga, nothing beats cubic inches. Med 30-hästaren och 13" propeller kan jag marcha i 20kn(i bra väder) utan att varva skiten ur motor och öron.Ursprungligen postat av vanheden Visa inläggTrotts min ringa ålder så vet jag varför den lilla godbiten QT 390 vill ha en ganska stor motor
En i stort sett plattbottnad båt som den bromsar mer och mer ju fortare det går tackvare stor våt yta
till skillnad mot en båt med V botten och steglister (sprayrails som de heter nu...) som lyfter ur sjön när farten ökar och där med minskar motståndet i vattnet .
Så på en flatbottnad eller nästan flatbottnad båt gör inte Sprayrailsen någon annan nytta än att stabilisera upp båtbotten och ge en viss kursstabilitet
Tomvikten spelar mindre roll för farten än motståndet i vattnet
Nu har jag tyvärr inte fått den stora äran att få använda en Quintrex någon gång men gissar att den skulle fungera i stort sett lika bra med 20 hk eftersom den är så bred ,platt och bär bra
Jag gissar även att folk gärna sätter på 30 hk i tron om att det ska bli en racer
Kommentera
-
Letade efter lite häftiga båtbilder på datorn och en sak är klar: Jag fotar för lite action!
Här är iaf en bild på farsan med gasen i botten. Jag fick ju släppa av lite på farten så han kom ikapp.....
Sprayrails kallar jag de på sidan av skrovet och steglister de under skrovet. Kan ha fel här.
Vanheden: Som du ser på min Q 390 har den nåt som kanske kan kallas steglister. Men du har rätt i att den är väldigt flatbottnad. Jag körde min med två motorer, 15 och 30 hästar, båda tvåtaktare. Och det var en avsevärd skillnad vill jag påstå. Speciellt när vi var två man i båten.
Med 30 hk blir det ingen racer, 25 knop verkar vara max på skrovet, men däremot blir det en skitkul liten gocart på vattnet!
//Micke
Kommentera
-
Amen to that !Ursprungligen postat av tre S Visa inläggLetade efter lite häftiga båtbilder på datorn och en sak är klar: Jag fotar för lite action!
[ATTACH=CONFIG]62310[/ATTACH]
Här är iaf en bild på farsan med gasen i botten. Jag fick ju släppa av lite på farten så han kom ikapp.....
[ATTACH=CONFIG]62311[/ATTACH]
Sprayrails kallar jag de på sidan av skrovet och steglister de under skrovet. Kan ha fel här.
Vanheden: Som du ser på min Q 390 har den nåt som kanske kan kallas steglister. Men du har rätt i att den är väldigt flatbottnad. Jag körde min med två motorer, 15 och 30 hästar, båda tvåtaktare. Och det var en avsevärd skillnad vill jag påstå. Speciellt när vi var två man i båten.
Med 30 hk blir det ingen racer, 25 knop verkar vara max på skrovet, men däremot blir det en skitkul liten gocart på vattnet!
//Micke
BTW, jag lyckades faktiskt skrämma upp aset i 27-28kn(enligt polarens telefon-GPS) i våras när vi var på väg hem efter dagens fiske(med bla en 110cm Gädda i fångstjournalen), och då körde vi med gasen i yttersta läget i bleke. Med två man, elmotor(akter), batteri och annan utrustning. Proppen var en original Selva på 13". Men jag ser ingen nytta i att plåga motorn för ett par extra knop, för spelar det någon roll om man kommer fram två minuter tidigare eller senare ?
Kommentera
-
Något som även Mickes far säkert kan intyga i sin Starcraft... Han får störst gösar i deras sjö i alla fallUrsprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggMen jag ser ingen nytta i att plåga motorn för ett par extra knop, för spelar det någon roll om man kommer fram två minuter tidigare eller senare ?
Kommentera
-
Japp, så är det.Ursprungligen postat av BigF Visa inläggNågot som även Mickes far säkert kan intyga i sin Starcraft... Han får störst gösar i deras sjö i alla fall
Eller rättare sagt......han har fått 1 större än oss andra. Jag kallar det nybörjartur
Men ska sanningen fram har han börjat tröttna lite på sin Starcraft. Tycker den tål för lite sjö, säger han. Men jag är övertygad om att han i själva verket tycker det är tråkigt att komma sist trots dyrast båt.
Den nya båten han tittar på kommer troligtvis ha en 70-hästare i aktern och då är det han som gör åttor runt oss!
//Micke
Kommentera
-
Anders, kolla rigghöjden på motorn, en väldigt stor avgörande faktor på alumacraft en. Finns fakta på ca 23 knop med tre pers, Mercury 20 Plus last i en Fisherman 145. Med 30 Mercury och fyra personer samma hastighet. Med Honda 30 ,27 knop två Pers.
Notera att laborera med motorns rigghöjd kan göra en hel del.
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa det är den lilla Alumacraften knappt 15'. Halvplanande ja, kanske, är väl halvplatt i aktern, men inte "rund" i skrovet såsom jag tror t ex Crescent 434 är. Den marschar tyvärr inte 20 knop utan toppar där om jag är själv i båten, tappar någon knop eller två om två är i båten och blir seg upp i planing. Nä, man får väl undersöka toppvarvet, leta propeller och byta till en större motor sedan...
Vilken Tohatsu 2-taktare tänker du på? En gammal "goding" eller den nyare TDI eller vad de heter, den med modern insprutning om jag minns rätt? Vad väger en sådan tro?
Kommentera
-
Intressant allt vad ni säger! tre S, att din pappas Starcraft var så smal visste jag inte, något annat som förvånar är att den och min båt får liknande fart med 25 hk, på GPS:en läser jag max 18-19 knop med två pers, utrustning, elmotor och batterier. Om de båda har skrov enligt olika skolor så borde det månne skilja? Jag vet inte hur platt mitt skrov räknas men nog ser den lite mer V-ad ut än t ex Quintrex 390 iaf. En fråga som infinner sig då är om mitt skrov utöver spray rails på sidorna också har speed rails under skrovet eller skulle ha nytta av det? Enligt Byggarn så har dessa typer av båtar inte det senare. Jester Burk, II att du lyckas få upp din i 27-28 knop skulle jag vara helt nöjd med! Kunde jag nå max 24-25 knop med 30 hk så vore jag tillfreds men tyvärr tror jag inte ens propellertunad 30 hk räcker till för det, kanske med speed rails? Visst trivs jag med båten men fiskar man i stora Mälaren med få grynnor, flader och öar så blir det en del tradigt båtåkande isf fiskande... några knop till spar inte så mycket tid med väl psykiskt lidande. Fick jag välja "fritt" så skulle jag gärna marscha i 27 med en topp på 30
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 406 visningar