Klurigt airbrushproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klurigt airbrushproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Klurigt airbrushproblem

Tjenare.
    Har precis köpt en biltema airbrush, kompressor och en del färger begagnat. Har målat de kvällar jag haft möjlighet och det är löjligt kul!

Biltemas minikompressor lägger av efter ca tre timmar, vilket jag kan förstå då den är så liten och billig. Men varför de har satt en slang på kompressorn som inte pallar trycket när det blir varmt förstår jag inte. Den smällen fick min högra trumhinna ta. Det, som en del andra problem man har när man är nybörjare har jag lyckats lösa genom att läsa runt på forum. Har dock fortfarande ett problem som jag söker svar på.

Problemet jag har just nu är att sprutan är väldigt ojämn med vissa färger. Jag trycker ner luften, drar spaken bakåt och inget händer. Helt plötsligt kommer det färg en halv sekund sen ingenting igen. Kör jag väldigt korta intervall med snabb handrörelse går det hyffsat men får inget bra resultat på det sättet. Det finns en massa trådar och en massa bra tips på just det här men har testat det jag kan hitta utan resultat. Färgen jag använder är den jag fick med. Det är vattenbaserade Faskolor färger. Alla ser ut att vara av samma sort då de har identiska flaskor.

Är det fel på sprutan?
    Nej jag tror inte det eftersom bla den blå färgen fungerar hur bra som helst. Även rent vatten får jag att bete sig riktigt stabilt och fint. Sprutan var lite förstoppad när jag fick hem den men det tvättade jag ur. Tvättar även rent så som jag blev tipsad av killen som satt och målade på fiskemässan:
    Sköljer ur koppen med vatten. Sätter fingret framför utblåset och skapar ett undertryck så att det rensas innuti. Sköljer ur lite mer. Sprutar igenom med rent vatten igen. Skruvar loss framgrejen och trycker försiktigt på nålen med en tops för att rengöra där. Till sist rengör jag den där framgrejen man skruvar av så att även den är helt ren. Har även gjort samma sak med tinner ett par gånger för att se till att den blir riktigt ren.

Då kanske det är att vissa färger är för tjocka?
    Jag har dock testat med en del av "problemfärgerna" att droppa i några droppar vatten. Samma sak. Lite mer vatten. Samma sak. Till och med när jag har i så mycket vatten så att färgen inte går att måla med längre så är det fortfarande samma sak. Jag har upptäkt att det är framförallt PEARL färgerna som strular men även vissa andra. Är ju totalt nybörjare så kanske blandar ut den på fel sätt men det jag testat är att jag har i några droppar vatten, blandar och kör. En kille på youtube sa att problemet kunde lösas genom att maxa utblåset med två snabba tryck men det fungerar inte heller. Har jag missat något?

Färgen kan vara gammal?
    Ja det kan den vara. Men isåfall borde det gälla alla färger tycker jag. Går det att fixa till gammal färg på något sätt så kan jag testa med det också?

För lågt tryck på kompressorn?
    Vad jag har läst så ska man köra mellan 1-3 bar. På min kompressor står det "Max. arbetstryck: 2,4 bar (kontinuerligt 2,0 bar)." så det borde inte vara problemet.

Kort sagt, sprutan är rengjord. Färgen har jag testat att blanda ut. Kompressorn borde vara okej. Airbrushen fungerar bra med vissa färger och med vatten. Vad kan vara problemet?

Vh/Isak

Problemet är nog att munstycket är utom räckhåll sen tidigare ägare. Vissa färger tenderar att fastna så pass i munstycket på de billigare sprutorna att det inte GÅR att få de rena pga att ämnet som munstycket är tillverkat i är för dåligt.
    Var försiktig med metallicfärgerna.

Stampe har slipat upp sitt munstycke för att klara detta, men hur vet jag inte.

"Killen" på mässan var för övrigt Wolfcreek =)

// Totte

Kommentera

2 bar är ett ganska lågt tryck, färgen behöver vara bra spädd för att funka bra vid låga tryck, tänk typ mjölk i konsistens.
      Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
      Orson Welles

Kommentera

Du kan beställa ett nytt munstycke ifrån biltema om du beställer hem ett, tror det kostar 99kr kan vara värt att köpa flera. Som andra har sagt är jula/Biltemasputan svår/omöjlig att rengöra till hundra 100%. Ett tipps kan vara att du kör igenom lite thinner då och då, t.ex. när du har målat färdigt för dan. Jag gör så med min senaste julaspruta och den håller fortfarande efter 6 månader.

MVH

Kommentera

Tack för alla svar!

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
          Problemet är nog att munstycket är utom räckhåll sen tidigare ägare. Vissa färger tenderar att fastna så pass i munstycket på de billigare sprutorna att det inte GÅR att få de rena pga att ämnet som munstycket är tillverkat i är för dåligt.
          Var försiktig med metallicfärgerna.

Stampe har slipat upp sitt munstycke för att klara detta, men hur vet jag inte.

"Killen" på mässan var för övrigt Wolfcreek =)
          Okej munstycket är det man skruvar loss längst fram eller?
          Borde inte det här påverka alla färger isåfall, för mig är det ju bara vissa färger som krånglar? Vet inte om mina färger är metallic. Den blå heter BLUE och krånglar inte medans den gröna som heter GREEN krånglar. Med tanke på beteckningarna borde de ju vara samma "typ" av färg. PEARL färgerna krånglar mest.

Haha jasså, han var väldigt trevlig och gav många bra tips iallafall (:

Ursprungligen postat av Kjelle Lundberg Visa inlägg
          2 bar är ett ganska lågt tryck, färgen behöver vara bra spädd för att funka bra vid låga tryck, tänk typ mjölk i konsistens.
          Okej men jag spädde färgen till den gräns det inte längre gick att måla med den längre. Fungerade ändå inte. Jag spädde med vanligt vatten i etapper. Hur späder du dina färger?

Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
          Du kan beställa ett nytt munstycke ifrån biltema om du beställer hem ett, tror det kostar 99kr kan vara värt att köpa flera. Som andra har sagt är jula/Biltemasputan svår/omöjlig att rengöra till hundra 100%. Ett tipps kan vara att du kör igenom lite thinner då och då, t.ex. när du har målat färdigt för dan. Jag gör så med min senaste julaspruta och den håller fortfarande efter 6 månader.
          Munstycket är det jag skruvar loss längst fram?
          Tycker att den ser väldigt ren ut efter att jag rengjort den och som jag skrev till Totte, borde inte det påverka alla färger isåfall? Ja gör precis så också efter varje gång jag är klar för kvällen (: Dock så är ju sprutan begagnad så vet inte hur den har rengjorts innan.

Vh/Isak

Kommentera

Jag spär med lite olika beroende på vad jag kör för färg, finns bra recept på airbrush reducer på nätet, om man inte vill köpa färdig. Vatten brukar i regel inte vara bra att spä med. Vad är det för färg du fick med? Createx och den typen av färg, är rätt svår vid låga tryck, tycker iaf jag.
            Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
            Orson Welles

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjelle Lundberg Visa inlägg
              Jag spär med lite olika beroende på vad jag kör för färg, finns bra recept på airbrush reducer på nätet, om man inte vill köpa färdig. Vatten brukar i regel inte vara bra att spä med. Vad är det för färg du fick med? Createx och den typen av färg, är rätt svår vid låga tryck, tycker iaf jag.
              Jaha, grymt tack. Det ska jag absolut kolla upp och testa. Kör med Faskolor färger, "vanliga" och pearl. Jo också det jag läst som andra skrivit, men trodde bara man skulle blanda med vatten.

Vh/Isak

Kommentera

Faskolor har en egen reducer, den är antagligen det bästa att använda till deras färger, finns att beställa på nätet från svenska återförsäljare. Glöm inte att använda mask när du målar, man skall inte ha färg i lungorna, inte ens om den är vattenbaserad .
                Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

Orson Welles

Kommentera

Hade ungefär samma problem som du har när jag började måla med min nya julaspruta och createxfärger. Speciellt med den vita färgen och lite problem med pearlfärgerna. Utan jag har väl nu lärt mig anpassa trycket på kompressorn efter dem olika färgerna. När jag målar med den vita ligger jag på 3-3.5 Bar. Så testa med att höja trycket tills du får ett jämt flöde.
                  -------- www.Bastefallarn.blogspot.com --------

Kommentera

Okej då ska jag testa med en reducer och om inte det funkar får jag fixa en ny komp.. Tack för alla svaren (:

Vh/Isak

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 093 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X