Vad gör jag för fel - hur gör ni! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör jag för fel - hur gör ni!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör jag för fel - hur gör ni!

Hej,
    Har försökt och försökt, läst allt jag hittar på nätet, men jag lyckas inte få mina jerks att gå som jag vill.

Jag viktar dom där de känns rätt, och när jag kollat på nätet lite hur andra viktar så är det i princip exakt så jag viktat, liknande kroppar.

Jag kikar i badkaret så att sen flyter som jag vill.
    Här kommer det som kanske inte är rätt...jag sticker ut och testar dom i sjön UTAN att ha grundlackat/impregnerat den just för att jag ska kunna plocka ur blyet.

Kan detta vara det som gör att dom går helt åt helvete?

Kroppen kan man likna med en Buster.
    Tacksam för alla svar!

God jul på er!

Har du satt vikter, krokar och ringar rakt? Det är vitalt! Är betet slipat lika mycket på motsvarande sidor? Om det sjunker horisontellt påverkar också mycket. Det fungerar lika bra utan lack som med, bara vikten som skiljer. Jag tycker att det är lättare att få till gången på ett bete som sjunker - sjunker sakta än ett som vill upp och flyta. Du kan testa att tejpa fast vikter på olika ställen utan att borra hål och sen flytta dom eftersom tills det blir som bäst, då får du en fingervisning. Mina råd och jag är verkligen inte proffs !

Kommentera

Ja, jag har ju försökt göra ett flytande. Jag tycker krokar o öglor sitter som dom ska. Slipningen är bra, diffar inte mkt.

Riktigt frustrerande iallafall. Får ta och dedikera en heldag åt testning. Har testat olika kroppar, olika viktning (men fortfarande så den ligger i vattnet som jag vill) men inget funkar.

Jag har aldrig fiskat med träbeten förut, men kan det vara sån jäkla skillnad på trä och plast att jag inte äns får igång betet?

Kommentera

Man får ju jobba ett träbete lite annorlunda än ett plastbete. Men problemet är säkert, som du nämner, att du skickar ner en träbit i vattnet utan att försluta det först. Första och andra kastet går säkert bra men sen börjar det bli mycket vatten i betet. Grunda betet utan bly efter du borrat hålen...

Kommentera

Ja sant. Träet kan ju dra in vatten ojämt så betet blir sneviktat. Går ju grunda med sprutspackel när man testar betet. det brukar jag göra iallafall.

Kommentera

Hej,
            Burkar personligen vikta alla beten i en hink, att du provfiskar dem i skön ska ej påverka gången.
            Ett tips är att inte ta ut blyet, efter provfisket, det kan sitta kvar, när betet torkar.
            På så sätt minimerar du att egenskaperna påverkas.
            Brukar låta betet torka minst ett dygn.
            Lacken påverkar till en del, brukar vikta med en större krokstorlek, då brukar det bli kanon.
            Vet inte om du blev klokare av detta...
            Skifiske
            mvh Magnus

Kommentera

Totte: ja exakt, måste ju vara det! För viktningen känns bra, och som sagt, har kollat in liknande träbeten som har viktat liknande som jag gör. Får testa att grundlacka först, sen ut o testa. Tack!

Kommentera

Team Öskaret: jag spacklar inte igen hålen, utan jag borrar hålen, viktar i badkaret/hink med hjälp av små tejpsnuttar som jag stoppar in i hålen så att blyet inte ramlar ut. Sen åker jag och testfiskar dom. Det är där problemet kommer. Men som vi kommit fram till, antagligen för att jag inte grundlackat betet och de suger in för mkt vatten. Får fortsätta testa!

Kommentera

Jag har ALDRIG märkt någon skillnad när jag lackat eller inte innan provfiske. Att det skulle göra att dit bete inte går som du vill beror inte på det, tror inte jag iallafall. Vet knappt någon som lackar innan provfiske längre.

Allt handlar om små marginaler när man viktar träbeten, precis som David säger kan det bero på många andra saker. Hur går betet nu? och hur vill du att det ska gå?
                  [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

Det år tjusningen med att göra egna jerkbeten, testa, testa och testa igen. tillslut kommer du fram dit du vill och då känns det så jäkla bra. Försök inte att kopiera...hitta din egen stil. Jag började så för 15 år sedan och det håller bra ännu. Fortsätt på inslagen väg...det kommer.
                    [FONT=Comic Sans MS]De bästa grejerna gör man själv![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 093 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X