Airbrushen igen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Airbrushen igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Airbrushen igen

    Hallå på er

    är det ingen som har några kloka ord kring valet och köp av airbrush.
    Det måste ju vara en djungel med sprudbredd mm mm...och val och krav på kompressorn, ? Oljefri luft? får man det med filter? eller måste komressorn vara oljefri?

    Något kan väl någon av er hjälpa till med?

    tacksam för svar.
    Http://pekkman.blogspot.com

  • #2
    Hade en airbrush -ateljé för ca 10-12år sedan, förhoppningsvis kan några gamla old-school tips vara ok fortfarande.

    Vad gäller själva air-brushen så har jag mest kört med DeVilbiss, Richpen och Paasche -modeller. Alla fungerar ganska bra om man ser efter dem ordentligt (rengöring är a och o). Någon av Paasche´s modeller (deras VJR eller liknande är nog ok att börja med). Viket fabrikat eller modell du än väljer så se till att sprutan är av sk. Double Action modell. www.paascheairbrush.com

    Gällande färger antar jag att Dr Martens är stenålder och att Createx är de färger man skall köra med idag.

    Angående kompressorer... Skall du köra med en enda ensam airbrush så krävs det ingen monstermaskin direkt, titta på kompressorer som är gjorda för just airbrush-bruk (brukar vara tystare än motsvarande industri/hobby-maskiner). Tror att man idag kan få en hygglig maskin för ett par tusen. Om inte annat så kan du kika på den tekniska.spec på ngn av dessa kompressorer och sedan köpa motsvarande maskin någon annan stans, dock kan du få komplettera med diverse luftkopplingar och i värsta fall ett par hörselkåpor. Själv skulle jag akta mig för typ Biltema osv och ge mig på en "airbrush-maskin" direkt.
    www.mag.nu

    Kommentera


    • #3
      Kolla in specifikationer på kompressorer på: www.mattonbutiken.se. Har själv en ,otsvarande modell SIL-AIR 15/D. Bra att tänka på är att lufttanken inte är för liten så kompressorn hela tiden får jobba på vilket kan vara nog så enerverande. Ang. sprutor och lackarbeten till vobblers etc, så kör på en med inte alltför fint munstycke. Sprutor för finlir är mer till för illustratörer etc.

      Kommentera


      • #4
        Ska tilläggas att jag ännu inte gett mig på lackering av beten, men mailade till killen på Custom paintclub, som håller på med motilackeringar på bilar etc, enl. honom var Vega 2000 (Badger) rätt val i sammanhanget. 3 olika munstycken medföljer, intervall från fin linjemålning till större täckning. Vill man komma billigare undan beställer man från staterna, t ex www.dixieart.com. Överkomliga priser. Har också en massa intressanta färger, bl a Createx och auto air. :-)

        Kommentera


        • #5
          Angående kompressor ska det gå bra att bygga en själv. Någon här på forumet som gjort det. Man använder sig av en kompressor från ett kylskåp samt en brandsläckare som trycktank. Här finns en byggbeskrivning.

          http://www.airbrush.com/how-to-guide...toDetail&id=37
          Skitfiske på er! ;-)

          Kommentera


          • #6
            Måste bara fråga vad kostar en airbrush? såg dom hade på biltema för typ 350 spänn. skulle en såm funka till att spruta beten? vad får man tag på färg i sverige? kan man använda vanlig färg typ serva lack?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av spade, 2023-03-19, 14:04
            6 svar
            275 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Rospigg
            av Rospigg
             
            Startad av neo333, 2023-08-01, 21:31
            18 svar
            755 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke203  
            Startad av RUSTY HOOK, 2023-11-03, 11:22
            2 svar
            143 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av Julle68, 2023-12-08, 11:22
            6 svar
            293 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Classe69  
            Startad av Letho, 2024-01-06, 13:30
            14 svar
            887 visningar
            2 gillar
            Senaste inlägg Svennis
            av Svennis
             
            Arbetar...
            X