propionat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

propionat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• propionat

Har någon erfarenhet av att arbeta med propionat?
    Jag köpte lite genom Spinnflugan i Örebro. Har testat lite med hyfsat resultat.
    Jag löste 100 gram i 1 liter aceton. Finns det andra, bättre "recept" vad gäller att få preparatet optimalt?

Lite offtopic; vad kostar en liter och vet du hur många beten det beräknas räcka till?

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus¤
      Lite offtopic; vad kostar en liter och vet du hur många beten det beräknas räcka till?
      Vet inte hur mycket det räcker till. Priset hänger i viss mån samman med hur man blandar, enligt mitt recept blir det ca 125 kronor.

Kommentera

HAHA!
        Där ryckte man allt på ögonen, minns sedan ngt gammalt skolarbete att propionat är en olja man späder testosteron i eller ngt liknande för att effektivisera injektion. Tänkte att nu är ngn berusad och postar i fel forum

Är det för ytbehandling, inpregnering eller ngt till beten?
        size does matters!

Kommentera

Propionat???

Jag är lite fundersam om det här namnet stämmer. Lite därför jag har lagt ut frågan här. Det handlar allstå om ett granulat som man löser upp i aceton eller förtunning. Risgrynstora, glasklara "plastbitar" som löses i aceton, och som sen kan användas att doppa t.ex egentillverkade jerkbaits i, som ytbehandling. Resultatet hittills ser mycket bra ut.
          Det är dock så att ångor av aceton o.dyl. inte är att leka med. God ventilation!!!

Kommentera

aceton ger hårdaste lacken . använder det själv på mina wobbler enklast att använda bara doppa och häng till du är nöjd med tjockleken
            har en annons ute på säljes

Kommentera

Granulat? Är det så det heter? Inte konstigt jag inte hittade ngt när jag sökte och ringde runt bland olika plastföretag Vet du om man kan köpa det på fler ställen än spinnflugan i Örebro (kanske i Skåne..)?

Verkar som de flesta använder aceton men vad är alternativet? Thinner eller?

Kommentera

Även jag söker andra stället att köpa det på. Hittills har jag bara funnit det i Örebro.
                Man ska kunna lösa det i thinner och förtunning 8, enligt anvisningarna.

Kommentera

Propionat är det som dom flesta använder här.
                  100 - 150 g. löses i 1 liter thinner eller aseton, det finn lite olika skolor om det. När det dunstar i burken fyller man på mera lösningsmedel. Sätt en glasskiva under droppet, så kan du ta vara på det o lösa upp det tillbaka.
                  Anväder själv Thinner. Superslät yta, kan doppa med 20 min. mellanrum.
                  Balsakroppar brukar man impregnera 12-24 h i tunn lösning, sedan måla o sen doppa i lite tjockare, tål tänder bättre.
                  Finns även fake = akrylgranulat
                  Stod där o petade på naklarna, så kom han runt hörnet o hoppade på knivet, sjutton gånger.

Kommentera

Vill inte peka finger åt glada slöjdare, men för Era egna hälsors skull, skaffa en riktig målarmask.
                    Begrppet "målarhjärna" är inte taget ur luften och de plaster och lösningsmedel som debatterats är riktigt farliga, varenda gång man kommer i kontakt med dem. Hjärnskador, allergier, hudåkommor - hela programmet.
                    Ventilation i traditionell mening räcker inte.

En bra mask och bra handskar ordnar saken och sen är det bara att slöjda vidare, för slöjd är ju halva nöjet.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 075 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X