går det lika bra med lacknafta och kokt linolja som med terpentin
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
jerkbait lack
Collapse
X
-
Öhhh?
Till vad ? Impregnering av materialet? Eller vad menar du med lack?
Jo det går lika bra, e väl så gott som samma sak.
Får se vad andra svarar här under ...
Hälsn Perx
Ursprungligen postat av jerkarengår det lika bra med lacknafta och kokt linolja som med terpentin
-
Innan man kan svara på den frågan bör nog ett par saker redas ut: Linolja+terpentin används för att hindra träet från att suga vatten och riskera att spricka, om/när gäddans tänder (eller göstens för den delen) tränger igenom det lacklager (fernissa, e-tax, golvlack el. dyl.) du lagt på ytterst. Det yttre lacklagret skyddar ju även färgen och träämnet i sig och förlänger därmed betets livslängd. Linolja+terpentin är det nog en del som struntar i men ett bete utan det yttre lacklagret blir nog inte så långlivat (oavsett impregnering eller inte).
Huruvida man kan använda lacknafta eller ej får ngn annan svara på.
/Magnus
Kommentera
-
var det jag menade
Var det jag menade...Orkade inte ta mig tid att skriva så mycket bara..
Ursprungligen postat av Magnus¤Innan man kan svara på den frågan bör nog ett par saker redas ut: Linolja+terpentin används för att hindra träet från att suga vatten och riskera att spricka, om/när gäddans tänder (eller göstens för den delen) tränger igenom det lacklager (fernissa, e-tax, golvlack el. dyl.) du lagt på ytterst. Det yttre lacklagret skyddar ju även färgen och träämnet i sig och förlänger därmed betets livslängd. Linolja+terpentin är det nog en del som struntar i men ett bete utan det yttre lacklagret blir nog inte så långlivat (oavsett impregnering eller inte).
Huruvida man kan använda lacknafta eller ej får ngn annan svara på.
/Magnus
Kommentera
-
Går alldeles
Fungerar utmärkt, blanda 50/50 du så blir det bra ska du se.
Ursprungligen postat av jerkarenjag vet att man ska ha linolja och terpentin att skydd så inte vaten tränger in i draget men jag har inte terpentin hemma och undrade om lacknafta går lika bra
Kommentera
-
Grundolja
Vad är det?
Vanlig träolja?, hur länge tar det innan träet torkat efter behandling med den?
Hälsningar Perx?
Ursprungligen postat av PironAnvänd grundolja istället. Luktar inte lika mycket. Samma effekt
Kommentera
-
Som jag har förstått det så tränger terpentinblandningen in snababre och bättre i träämnet. Dessutom har jag fått för mig att träbiten torkar snabbare om man anvädner terpentin.
INte för att jag vet, det är bara den förkaring jag har hört från andra "bättre vetande".
I'm Homemande><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>
Kommentera
Kommentera