Funkar Polyurethan-lack (klar) bra som ytlack över textil-färg (nån som vet)?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Poleurethan-lack?
Collapse
X
-
-
Har gjort det nu, textilfärgen jag målat på en liten träbit har torkat någorlunda så jag la på ett lager polyurethan-lack (klar) idag, skulle ta 2h att torka helt igenom (men träbiten ligger i skolan, ska kolla imorn eller nån gång =)
Är det nån som vet vad man löser polyurethan-lack med? Går det ens?
Kommentera
-
jaa. och använd ansiktsmask .. om du inte har en så åk till byggvaruhus och köp... Finns något som kallas specialförtunning som man kan lösa lacken med
Kommentera
-
Ja, jag vet att den är grymt hälsofarlig. Har bara dragit ett penselsträck med lacken än och då stod jag i ett öppet fönster i ca 20sekunder, så jag tror inte de var nåt farligt, men om man lackar 20drag, så behövs ansiktsmask. Måste köpa det.
Har föresten målat en träbit med texilfärg (som jag testat att måla ett drag av cernitlera med) och nu lackat över med polyurethanlacken, känns inte så hårt, men det är värt ett försök på draget med textilfärg. Det reste sig iaf inte.
Texilfärgen på draget (första jag nånsin gjort
) blev bara klibbig och jag har hängt den i en kartong med värmare, så att draget blev 50-110grader i 1h och sedan har draget med textilfärg hängt i rummet i lådan i 2veckor.... Är fortfarnade lite klibbigt. Så jag kör med polyurethanlack på det draget, struntsamma om det misslyckas. Färgen blev ändå inte bra...
Kommentera
-
gasmask
Jobbar som målare och har en del efarenhet av lösningsmedelsbaserade färger och lacker. Skaffa en så kallad halvmask med tillhörande kolfilter. Det finns olika filter för olika medel så be om hjälp för att få rätt.
Tänk på att även huden andas så se till att ha bra ventilation och skyddshandskar. Detta gäller framför allt epoxilacker då kroppen inte tar hand om epoxin och kan lätt ge allergier vid överexponering. Ta själv inte i skiten...
Vill inte vara nån bessservisser men det är inte så kul att plötsligt upptäcka att man är tokallergisk mot pollen och getingar pga epoxiexponeringpannben, pannben, pannben..
Kommentera
-
Ojjojoj. Nu blir jag orolig. Har nog lackat närmare 200 spön med epoxilack utan mask och limmat nästan lika många handtag med P-U lim. Har väl blivit lite dummare men det trodde jag beror på alla pils man druckit genom åren.
Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av profilnamnetVinterns skörd, några hemmasnickade firetiger är nästa 'batch':1 Foto
-
Kanal: Betestillverkning
2025-02-24, 20:26 -
Relaterat
Collapse
Kommentera