Köpa vitmetall (babbit) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa vitmetall (babbit)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa vitmetall (babbit)

Jag undrar om någon kan tipsa om var man kan köpa vitmetall, eller babbit som det också kallas. Legeringen ska vara tenn 88%, antimon 8% och koppar 4%. Något i den stilen i alla fall. Inte så noga om det är exakt den legeringen men det får inte finnas bly med.
    Tacksam för svar.

Ursprungligen postat av Pepper
    Jag undrar om någon kan tipsa om var man kan köpa vitmetall, eller babbit som det också kallas. Legeringen ska vara tenn 88%, antimon 8% och koppar 4%. Något i den stilen i alla fall. Inte så noga om det är exakt den legeringen men det får inte finnas bly med.
    Tacksam för svar.
    Kolla på www.slojddetaljer.se,,, Och sök sedna på bly.. och då borde du få fram följande svar längst ner..

Gjutmetall = Av tenn, zink och antimon. Står ej hur mycket det är av varje metall men borde stämma med dina ovan..

Stilmetal = lLegering; tenn 4%, bly 84%, antimon 12%.

Sveametall = Legering tenn 30%, bly 55,5%, antimon 12%, koppar 2,5%.

Kommentera

Såg attans dyrt ut, finns inget billigare
      Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Ursprungligen postat av Schade
        Såg attans dyrt ut, finns inget billigare
        Vet ej.. Kan kolla framåt kvällen om jag hittar något mer..

Är det något speciellt det ska vara till..

Kommentera

Nja det är till ett drag jag håller på med, vill undvika bly. Det tenn man köper på skrotfirmorna kan ju innehålla hur mkt bly som helst.
          Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Ursprungligen postat av Pepper
            Tacksam för svar.

Nästan hopplöst att hitta babbits billigt. Stilmetall kan man dock få tag på för en billigare peng men det innehåller ju mestadels bly

Kommentera

gå in på en järnhandel det finns tenn för att jämna av plåt med tex när du choppar av ett tak för att jämna ut skarven .finns i ca 30cm stänger

Kommentera

Har hittat en dansk sida (http://www.berashop.dk/) där man kan köpa ca 3 kg blyfri vitmetall för 1625 kr inklusive frakt och moms.
                Lite väl dyrt för att göra några fiskedrag. Därför undrar jag om någon vet var man kan köpa vitmetall billigare och i mindre mängd?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                17 svar
                1 101 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Arbetar...
                X