Araldit? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Araldit?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Araldit?

Jag har köpt "Strong Epoxy Professional" från Casco, med en blå och en vit tub, det ska väl vara araldit, eller? ordet "araldit" nämns inte någonstans på paketet
    För ungefär 2 månader sen stod jag i en affär och höll i en sån här paket och läste på den (köpte dock inte den). På den stod det "araldit" någonstans i texten, men det gör det inte på denna paket jag köpte nu. Den kan väl inte finnas flera olika lim som heter "Epoxy Professional" från Casco med en blå och en vit tub? Jag måste ha köpt rätt ändå, eller? Jag har för mig att den andra hette "Araldit Professional" istället för bara "Professional" som denna nu gör. Nån som kan hjälpa mig?

Det står iallafall på paketen att "Tål fukt (dock ej konstant vattenpåverkan)". Är det bara under härdningen, eller tål "aralditen", när den härdat, inte heller vatten? Det verkar ju inte så bra att ha den som ytlack till ett fiskedrag som ganska ofta är i dränkt i vatten...
    Har jag köpt fel sort, eller står det så på era också?

måste man härda aralditen i ca 60grader, eller går det bra i rumstemp. också? Är det nån nackdel med det isf?

Slipar ni något med slippapper på dragen innan ni lägger på araldit? Man förstör ju hela finishen på draget, men går nog bra även om man inte slipar lite på draget.

Araldit är ett varumärke för epoxylim köper du annat fabrikat så står det något annat, Professional brukar ha lång torktid.
    Prova Biltemas helt ok för småpengar om du ska limma vill säga kan inget om dragtillverkning.
    Skulle dock kunna tänka mej att "Flex cote" epoxi spöbyggnads/spöringslack fungerar till vad du tänkt dej speciellt high build
    Senast ändrad av TAMTAM; 2006-11-16, 18:18.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Casco har bytt namn, det som hette Araldit förut heter nu Strong Epoxy. Enligt Casco ska det vara samma innehåll men jag får inte samma fina resultat med strong epoxy som med araldit av ngn anledning. Strong epoxy verkar inte härda lika bra. Ytan känns lite klibbig efter värmahärdning och när man använder/tvättar dragen blir dom lite matta.

Kommentera

Okej, tack Master of Roach.

Plastic padding har väl också nån araldit?
        Var på Beijer och kollade på sånt. det var 2st små tuber, ungefär 15ml dom också skulle jag tro. En sån förpackning (totalt 30ml araldit) kostade drygt 100kr!!!!! Alldeles för dyrt för mig iaf.
        Det kanske bara var Beijer här i Kungsbacka som var dyra (dom är ju inte billiga annars heller), men är det någon som har ett tips på en bra araldit som passar till mitt ändamål?

TAMTAM: Är det Biltemas Super Epoxy du menade? Har du erfarenhet av den själv?
        Nån som provat den? Den är ju iaf billig.

Försten, är det någon som testat att gjuta drag utav Biltemas "Epoxykitt"? Tror ni inte att det skulle funka perfekt? Det kostar ju iof lika mkt som cernitlera, och det känns inte som att det gör nån större skillnad på mina drag

Kommentera

Araldit

Ursprungligen postat av Leonard
          Jag har köpt "Strong Epoxy Professional" från Casco, med en blå och en vit tub, det ska väl vara araldit, eller? ordet "araldit" nämns inte någonstans på paketet
          För ungefär 2 månader sen stod jag i en affär och höll i en sån här paket och läste på den (köpte dock inte den). På den stod det "araldit" någonstans i texten, men det gör det inte på denna paket jag köpte nu. Den kan väl inte finnas flera olika lim som heter "Epoxy Professional" från Casco med en blå och en vit tub? Jag måste ha köpt rätt ändå, eller? Jag har för mig att den andra hette "Araldit Professional" istället för bara "Professional" som denna nu gör. Nån som kan hjälpa mig?

Det står iallafall på paketen att "Tål fukt (dock ej konstant vattenpåverkan)". Är det bara under härdningen, eller tål "aralditen", när den härdat, inte heller vatten? Det verkar ju inte så bra att ha den som ytlack till ett fiskedrag som ganska ofta är i dränkt i vatten...
          Har jag köpt fel sort, eller står det så på era också?

måste man härda aralditen i ca 60grader, eller går det bra i rumstemp. också? Är det nån nackdel med det isf?

Slipar ni något med slippapper på dragen innan ni lägger på araldit? Man förstör ju hela finishen på draget, men går nog bra även om man inte slipar lite på draget.

Den går att härda ännu varmare och blir då starkare, tror att jag hittade ett produktblad när jag sökte på nätet för länge sen. Varför skall du slipa? Aralditen är ju istället för lack som ett sista skydd för färgen och betet.

//Fred

Kommentera

för att inte bara få en kemisk fästning, om man ruggar upp ytan så fäster det ju bättre, men det borde väl inte behövas, känns också som att man sabbar ytfinishen på färgen då.

Kommentera

Det kan

för att inte bara få en kemisk fästning, om man ruggar upp ytan så fäster det ju bättre, men det borde väl inte behövas, känns också som att man sabbar ytfinishen på färgen då.
              man väl säga att du gör

//Fred

Kommentera

Vad menar du? :S

Kommentera

Sabbar finishen på betet

Vad menar du? :S

om du slipar före aralditen. Först målar du, sen araldit = inget slipande emellan....

//Fred

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 149 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X