Balanspirkar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balanspirkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Balanspirkar

Har funderat lite på om jag ska göra en stor balanspirk för gädda. Skulle vara kul att testa.
    Någon som försökt göra något sånt tidigare?

Ursprungligen postat av Roddan
    Har funderat lite på om jag ska göra en stor balanspirk för gädda. Skulle vara kul att testa.

Finns en massa "Verticallures" som används till "Vertiklafishing" i t.ex. Holland, Polen m.m

Fungerar helt klart att pimpelfiska här under isen. Har testat några Salmoversioner med de var alldeles för lätta, dålig känsla och för dåliga rörelser, men dom har en sjukt fin vaggning vid sjunket.

Borde finns hur mkt som helst att välja på.
    sigpic

Kommentera

Har faktiskt kollat lite efter riktigt stora balanspirkar men verkar inte finnas att köpa, tänk att sitta med en 20cm balanspirk och rycka lär smälla på uta f*n
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Är väl knappast värt. Bara jobbigt att plocka ut den ur käften. Sen är det ju inte lätt att tillverka en överhuvudtaget. Och en käddkäft kan sabba den starkaste balans. Speciellt om den sitter djupt. Bättre då med en Bergmanpirk eller liknande modell.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roddan
          En kompis till mig som är från Kanada brukade fiska Muskie med stora balaspirkar på ca 15 cm. Vet dock inte om han tillverkade dem själv, men annars kan det vara värt att kolla in någon affär i Kanada.
          www.hellfish.se

Kommentera

Vet att Nils master har en på ca15 cm 45-50gr som jag fått några gäddor på.

Kommentera

De här går inte av för hackor men de är inte gratis. Hade varit kul att veta hur de är tillverkade. http://www.sillilures.com/ Mallit-> Kevennetty

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
              17 svar
              1 094 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sadda
              av Sadda

Arbetar...
              X