Har funderat lite på om jag ska göra en stor balanspirk för gädda. Skulle vara kul att testa.
Någon som försökt göra något sånt tidigare?
Finns en massa "Verticallures" som används till "Vertiklafishing" i t.ex. Holland, Polen m.m
Fungerar helt klart att pimpelfiska här under isen. Har testat några Salmoversioner med de var alldeles för lätta, dålig känsla och för dåliga rörelser, men dom har en sjukt fin vaggning vid sjunket.
Har faktiskt kollat lite efter riktigt stora balanspirkar men verkar inte finnas att köpa, tänk att sitta med en 20cm balanspirk och rycka lär smälla på uta f*n
Är väl knappast värt. Bara jobbigt att plocka ut den ur käften. Sen är det ju inte lätt att tillverka en överhuvudtaget. Och en käddkäft kan sabba den starkaste balans. Speciellt om den sitter djupt. Bättre då med en Bergmanpirk eller liknande modell.
Har funderat lite på om jag ska göra en stor balanspirk för gädda. Skulle vara kul att testa.
Någon som försökt göra något sånt tidigare?
En kompis till mig som är från Kanada brukade fiska Muskie med stora balaspirkar på ca 15 cm. Vet dock inte om han tillverkade dem själv, men annars kan det vara värt att kolla in någon affär i Kanada.
Kommentera