Smälta bly: tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smälta bly: tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smälta bly: tips

Vet att det finns flera trådar om blysmältning men hittade ingen som inte blivit söndertrasad om blyets vara och icke vara. Bly är giftigt så använd ditt huvud. Se till att du har en bra mask och god ventilation! Nu till det jag kommit fram till...

Bestämde mig för att testa att smälta bly med varmluftspistol idag. Och till min häpnad så funkar det enormt bra. Den jag har går att ställa upp så att den står på bordet. Sen är det bara att langa ner blyet i ett lämpligt och tåligt kärl (jag använder ett decilitermått i stål) och hålla det över värmestrålen, röra kärlet lite försiktigt fram och tillbaka och vips så smälter härligheten. Nu smälter jag förvisso inga stora mängder men för att smälta blyet som krävs för att blya tex ett jerkbait är det perfekt. Tar ungefär en minut och så slipper man joxa med gasolbrännare och annat.

Är en helt vanlig Bosh varmluftspistol som värmer upp till 600C. Bly smälter vid strax under 350 grader så det bör gå med även en lite klenare modell.

Smälta bly: tips

Ursprungligen postat av OOmiz Visa inlägg
    Vet att det finns flera trådar om blysmältning men hittade ingen som inte blivit söndertrasad om blyets vara och icke vara. Bly är giftigt så använd ditt huvud. Se till att du har en bra mask och god ventilation! Nu till det jag kommit fram till...

Bestämde mig för att testa att smälta bly med varmluftspistol idag. Och till min häpnad så funkar det enormt bra. Den jag har går att ställa upp så att den står på bordet. Sen är det bara att langa ner blyet i ett lämpligt och tåligt kärl (jag använder ett decilitermått i stål) och hålla det över värmestrålen, röra kärlet lite försiktigt fram och tillbaka och vips så smälter härligheten. Nu smälter jag förvisso inga stora mängder men för att smälta blyet som krävs för att blya tex ett jerkbait är det perfekt. Tar ungefär en minut och så slipper man joxa med gasolbrännare och annat.

Är en helt vanlig Bosh varmluftspistol som värmer upp till 600C. Bly smälter vid strax under 350 grader så det bör gå med även en lite klenare modell.

Tack för tipset..!!!

Att man inte tänkt på det innan.....

Bra om man bara ska smälta små mängder...

Kommentera

Bra tips !!

Vad använder ni för gjutformar? kan man göra egna ? och hur ?
      material mm.

Tackar

Kommentera

Har själv provat med en varmluftpistol och det fungerade inte, vet dock inte hur kraftig den var..
        Borra 10mm hål i vilken planka som helst och smält blyet i hålen.
        Sen är det bara att klyva plankan ,ta stavarna och borra 10mm hål i betet
        och limma med epoxy, borra ur om det blir för mycket.
        www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av bigfishmats Visa inlägg
          Bra tips !!

Vad använder ni för gjutformar? kan man göra egna ? och hur ?
          material mm.

Tackar
          Jag brukar gjuta sänken i fälgkorset... Vill man använda bly så funkar f-korset kanon!
          www.teamwengrud.se

Kommentera

köpte gjutform från usa. de finaste formar jag sett.. smälter bly gör jag i en 2L kastrull över gasol kök i källaren.. går snabbt och smidigt med ca 1L flytande bly smälter resten man slänger i snabbt som fan..
            www.solskensmetarna.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
              Har själv provat med en varmluftpistol och det fungerade inte, vet dock inte hur kraftig den var..
              Borra 10mm hål i vilken planka som helst och smält blyet i hålen.
              Sen är det bara att klyva plankan ,ta stavarna och borra 10mm hål i betet
              och limma med epoxy, borra ur om det blir för mycket.
              samma sak för mig.. lyckades få det flytande EN STUND, sen svalnade det. från att det var kallt till att det blev "mjukt" var det ca 30 min. så jag föredrar gasolkök

Kommentera

Skulle man inte kunna sätta ihop två plankor som gjutform och borra i mitten sen dela på dom när man gjutit

//Kentha
                Senast ändrad av Fiskepappa; 2007-12-29, 08:18.

Kommentera

Istället för bräda kan du använda ett vedträ, det brukade brorsan och jag använda. Borra olika djupt med en 10 mm borr, sätt i en ögla, häll i bly, låt svalna och klyv vedträet.
                  www.hellfish.se

Kommentera

varför använder man inte tenn? precis som man gjorde när man var liten och gjorde tennsoldater det gjorde jag i den enda jerken jag har gjort, borrade hål i trät, och hälde i smällt tenn i hålen bara, det blev ju hur bra som helst. om det skulle bli för mkt är de bara att borra ur lite ju. MVH.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X